محیط زیست در برابر هنر؟

در تازه‌ترین خبر، تعدادی از فعالان محیط زیست و معترضان به تغییرات اقلیمی در سلسله حملات نمادین به آثار هنری شناخته‌شده جهان، این بار ظرف سوپ نخودفرنگی خود را روی تابلوی نقاشی مشهور «برزگر» اثر ونسان ون‌گوگ ریختند. این اتفاق عصر جمعه (۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۴ نوامبر ۲۰۲۲) برای  تابلویی که در نمایشگاه هنرهای معاصر رُم به نمایش گذاشته شده بود، افتاد و مهاجمان به این تابلو، پس از ریختن سوپ، دست‌هایشان را با چسب به دیوار گالری چسباندند. تابلوی «برزگر» هدف حمله نمادین چهار زن قرار گرفت که از اعضای گروه فعال محیط‌زیستی «آخرین نسل» بودند.

این گروه از معترضان حین این اقدام شعارهایی علیه استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرمایش زمین سر می‌دادند. این گروه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «چنین مسائلی باید هر دقیقه در صفحات نخست شبکه‌های خبری و دستور کار سیاسی قرار بگیرند، اما همچون صبح امروز، به عنوان اقداماتی «شرم‌آور» قلمداد می‌شوند.»  این حمله نمادین با محکومیت وزیر فرهنگ ایتالیا مواجه شده است. وزیر فرهنگ ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «باید از فرهنگ، که بخش مهمی از هویت ماست، محافظت شود و نباید از آن به عنوان بلندگویی برای روش‌های مختلف اعتراض استفاده شود.»

دیگر تابلوها

در همین روزهای اخیر دست‌کم به دو تابلوی معروف دیگر نیز حمله شده بود. پیش از این در روز ۲۲ مهر مهاجمان دیگری به تابلوی «آفتابگردان‌ها» از ونگوگ حمله کرده بودند. آنان روز جمعه پس از حضور در گالری ملی لندن و این اقدام اعتراضی، فریاد زده بودند: «چه چیزی ارزش بیشتری دارد، هنر یا زندگی؟ آیا ارزش هنر بیشتر از غذاست؟ بیشتر از عدالت؟ آیا شما بیشتر نگران حفاظت از یک نقاشی هستید یا حفاظت از سیاره و مردم ما؟ بحران هزینه‌های زندگی بخشی از بحران هزینه نفت است، سوخت برای میلیون‌ها خانواده سرد و گرسنه غیرقابل‌استطاعت است. آنها حتی نمی‌توانند یک قوطی سوپ را گرم کنند».

پس از آن نیز گروهی از معترضان به «دختری با گوشواره مروارید»، شاهکار یوهانس ورمیر در موزه «مائریتشویس» واقع در لاهه کشور هلند حمله کرده بودند. علاوه بر این نقاشی گران‌قیمت «کومه‌ها» اثر کلود مونه نیز هدف معترضان قرار گرفته بود. مهاجمان معتقدند حساسیتی که انسان‌ها و دولت‌ها در حفاظت از آثار نقاشی دارند کمتر از حسیاستشان درباره حفظ محیط زیست است. برخی می‌گویند دولت‌ها از هیچ یک به‌درستی محافظت نمی‌کنند، نه از زمین نه از تابلوها!