دلایل ناکامی خانه سینما

جواد شمقدری در گفت‌وگو با ایسنا، به پرسش‌هایی درباره مصوبات آخرین جلسه شورای عالی سینما پاسخ گفت.

جواد شمقدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مصوبات جلسه اخیر شورای‌عالی سینما بیان کرد: یکی از مباحثی که در جلسه اخیر شورا بررسی شد، مساله مالیات سینماگران بود. عمده دیدگاه‌ها در این زمینه آن بود که آیین‌نامه اجرایی مالیاتی درباره معافیت سینماگران با مشکلاتی مواجه است، چراکه این آیین‌نامه بدون حضور و مشارکت نمایندگان وزارت ارشاد در دولت‌های قبل تدوین شده و به همین دلیل مامور مالیاتی شرایط سختی را برای دفاتر فیلمسازی، تهیه‌کنندگان و... ایجاد می‌کرد.

او ادامه داد: در جلسه آخر شورای‌عالی سینما، مقرر شد که آیین‌نامه اجرایی مالیاتی سینماگران شکل بهتری به خود گیرد تا کمی از مشکلاتی که سر راه فیلمسازان است، حل شود. به همین دلیل در این جلسه، اعضای شورا مصوب کردند کلیات آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی سینماگران مورد بازنگری قرار گیرد و تا ابلاغ مصوبه جدید پیگیری کلیه پرونده‌های مالیاتی سینماگران در هر مرحله‌ای که هست تا شش‌ماه متوقف و تعلیق شود تا تعهدات مالیاتی ‌آنها مانع از فعالیت‌‌شان نباشد.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که پس از این مهلت شش‌ماهه، قرار است چه اتفاق خاصی در زمینه مالیات برای سینماگران بیفتد، اظهار کرد: ما درباره مواد مختلف بند «ل» ماده ۱۳۹ آیین‌نامه اجرایی مالیاتی که در آن، نحوه بهره‌مندی از معافیت مالیاتی سینماگران مطرح شده است، صحبت کردیم و پیشنهادهایی هم داده شد. عمده این پیشنهاد‌ها، به مواد ۱۵ و ۱۶ آیین‌نامه بازمی‌گردد که موجب نگرانی سینماگران شده است.

اعضای شورا مصوب کردند کلیات آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی سینماگران مورد بازنگری قرار گیرد و تا ابلاغ مصوبه جدید پیگیری کلیه پرونده‌های مالیاتی سینماگران در هر مرحله‌ای که هست تا شش‌ماه متوقف و تعلیق شود تا تعهدات مالیاتی ‌آنها مانع از فعالیت‌‌شان نباشد.

وی افزود: مقرر شد دبیرخانه شورای‌عالی سینما در جلساتی با بخش حقوقی ریاست جمهوری، مقدمات تغییر آیین‌نامه این بخش را برای اصلاح روش‌های بهره‌مندی از معافیت مالیاتی سینماگران فراهم کند تا پس از آن، با تصویب در جلسه شورا توسط رییس‌جمهور ابلاغ شود.

آخرین بخش از سخنان رییس سازمان سینمایی به مباحث مربوط به خانه سینما اختصاص یافت.

در این بخش، شمقدری در پاسخ به این مطلب که گفته می‌شود در جلسه اخیر شورای‌عالی سینما، مباحثی درباره خانه سینما و فعالیت آینده آن مطرح شده است، گفت: در دو جلسه اخیر شورای‌عالی سینما درباره خانه سینما بحث شد و البته صحبت درباره این موضوع در جلسه آخر شورا کمی جدی‌تر بود. دوستان حاضر در جلسه، دیدگاه‌شان را در این زمینه مطرح کردند و ما به اتفاق‌ نظری در این زمینه رسیدیم.

وی توضیح داد: پس از تعطیلی خانه سینما قطعا بخشی از فعالیت‌های غیرصنفی که ماهیتی فرهنگی و البته غیرسیاسی دارند و باید در آن مکان انجام شوند، روی زمین خواهند ماند، چراکه سینماگران در کنار فعالیت‌های صنفی، فعالیت‌های غیرصنفی را مانند مسائل فرهنگی و محتوایی تعقیب می‌کنند. متاسفانه خانه سینما این بخش را با فعالیت‌های سیاسی و جناحی خلط کرده بود و همین، یکی از مشکلاتی بود که آن مجموعه را از هم گسست.

معتقدم تا کنون تمام اقدامات انجام‌شده در راستای مسیری برای حل و فصل مشکلات و همچنین برداشتن مشکل قانونی انجام فعالیت‌های فرهنگی بوده است که باید در جایی مانند خانه سینما انجام می‌شد. تردیدی ندارم که این کار هرچه بهتر انجام می‌شود و در این زمینه بسیار امیدوارم.