چرا کیارستمی در ایران فیلم نمی‌سازد؟

عباس کیارستمی می‌گوید باید شرایط بهتری در ایران برای فیلمسازی فراهم شود تا بتوانم در کشورم فیلم بسازم؛ اما این حرف برای مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی عجیب به‌نظر می‌رسد. به گزارش ایسنا، عباس کیارستمی کارگردان سینما که با فیلم «مثل یک عاشق» در بخش اصلی جشنواره فیلم کن حاضر است درباره اینکه تا کی فعالیت فیلم سازی‌اش را در خارج از ایران ادامه خواهد داد، گفت: من درخواست مجوز ارائه بکنم، آن‌را به‌راحتی به من می‌دهند؛ اما هیچ تضمینی بابت اینکه این مجوز حداقل شش ماه یا تا زمانی که فیلم آماده شود، اعتبار داشته باشد، نیست.

کارگردان «رونوشت برابر اصل» تاکید کرد: بنابراین نمی‌شود سرمایه دیگران و روان خودم را به خطر انداخت. بنابراین تا وقتی مجوز فیلم معنای واقعی خود را نداشته باشد در ایران فیلم نخواهم ساخت. کیارستمی دو ساخته‌ اخیرش «رونوشت (کپی) برابر اصل» و «مثل یک عاشق» را در خارج از کشور ساخته است. اما علیرضا سجادپور - مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، در این‌باره گفت: در گذشته که فیلم‌های آقای کیارستمی به درخواست خودشان معمولا اکران نمی‌شد؛ نه اینکه وزارت ارشاد بخواهد جلوی فیلم‌های ایشان را بگیرد، همانطور که «شیرین» سال قبل اکران شد و ما برای اکران «کپی برابر اصل» هم چه در قالب گروه مخاطب خاص و چه به‌صورت گسترده آمادگی داریم.

وی ادامه داد: هنگامی که آقای کیارستمی علاقه‌مندی خودشان را برای اکران «شیرین» در ایران اعلام کردند، این فیلم در قالب گروه مخاطب خاص و با حمایت وزارت ارشاد اکران شد و امکان نمایش گسترده را طی سال‌های پس از ساختش پیدا کرد. البته شاید تعداد سالن‌های این فیلم کم بود اما جنس «شیرین» چنین اقتضایی داشت. مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در عین حال افزود: البته از آنجا که آقای کیارستمی، خودشان فضای فرهنگی جامعه را به‌خوبی می‌شناسند، پیشنهاد اصلاحات پوششی فیلم را دادند تا «کپی برابر اصل» براساس فضای فرهنگی جامعه اکران شود، اما هنوز این اتفاق عملا نیفتاده است. سید علیرضا سجادپور در پایان سخنانش تصریح کرد: ما وقتی درباره اصلاحات پوششی فیلم صحبت کردیم، ایشان در حال آماده‌سازی فیلم جدیدشان در ژاپن بودند و به‌طور طبیعی فرصت نکردند که اصلاحات پیشنهاد شده از سوی خودشان را انجام دهند اما در هر صورت ما هم به آقای کیارستمی و هم به نماینده‌شان اعلام کرده‌ایم که آماده اکران «کپی برابر اصل» چه در قالب گروه مخاطب خاص و چه به صورت گسترده هستیم، پس اساسا مشکلی در زمینه فیلم‌های ایشان وجود نداشته است.