کلکسیونرهای برتر  بازار هنر

اندونزی، اریانتو آدیکوسوئمو: حدودا بیست سال پیش بود که اریانتو آدیکوسوئمو جمع‌آوری آثار هنری را آغاز کرد و حال در کلکسیونش صاحب حدود هشتصد اثر باارزش است. اغلب آثار او توسط هنرمندان مطرح دوران گذشته خلق شده‌اند که جف کونز، اندی وارهول، مارک روتکو و گرهارد ریش برخی از آن‌ها هستند. یکی دیگر از ویژگی‌های آدیکوسوئمو این است که در تشخیص و ارزش‌گذاری آثار هنری پیش از رسیدنشان به بازار فروش مهارت دارد. یکی از گران‌ترین آثاری که توسط آدیکوسوئمو خریداری شده اثری از ژان میشل باسکیات است که قیمت فعلی آن حدودا ۵/ ۱۱۰میلیون دلار است و در سال ۲۰۱۷ در ساتبی نیویورک به ثبت رسیده است. او درباره این اتفاق به «آرت نیوز» گفت: آن زمان، تعداد زیادی از مجموعه‌داران آسیایی نمی‌دانستند من کی هستم و خانواده‌ام فکر می‌کردند که من دیوانه هستم که چنین آثار هنری «زشتی» را خریداری کرده‌ام.

امریکا، ورا آریلاگا و مارک آندرسن: این زوج هنردوست به جمع‌آوری آثاری در مربوط به هنر معاصر و هنر پس از جنگ می‌پردازند. مارک پسر یک میلیاردر ملاک، اولین نفری بوده که اوایل دهه نود میلادی نام خودش را در میان اولین غول‌های صنعت فناوری بر سر زبان‌ها انداخته است. چند سال از ایجاد شبکه جهانی وب در سال ۱۹۸۹ توسط برنرز لی بود که او نت اسکیپ (مرورگر مورد توجه در دهه نود) را ابداع و منتشر کرد. او در حال حاضر یک شرکت سرمایه‌گذاری در زمینه متریال «سیلیکون» دارد و یکی از اعضای هیات‌مدیره فیس‌بوک است. آندرسن علاوه بر این‌ها، موسسه خیریه‌ای دارد که به صورت غیرانتفاعی اداره می‌شود. آندرسن همچنین با میلیاردرهایی چون مارک زاکربرگ (بنیا‌ن‌گذار فیسبوک) همکاری دارد و شاید روزی دارای خود را به این پلتفرم پرطرفدار ببخشد.

فرانسه، هلن و برنارد آرنو: زوجی ثروتمند و اهل فرانسه هستند که در زمینه جمع‌آوری آثار لوکس و فاخر عرصه هنر معاصر فعالیت دارند. این زوج هنردوست ثروتمندترین کلکسیونرهای فهرست دویست‌نفره «آرت نیوز» هستند. بلومبرگ در فهرست میلیاردرهای خود، ثروت آرنو را به عنوان سومین دارایی بزرگ جهان  (با مجموع دارایی‌های حدود ۱۵۰میلیارد دلار) پس از جف بزوس و بیل گیتس، گزارش کرده است. آثار مجموعه برنارد آرنو و همسرش مربوط به جنگ و دنیای معاصر است و آثار هنرمندانی چون مانند دیمین هرست، پابلو پیکاسو و اندی وارهول را در بر می‌گیرد. بر اساس آنچه وجود دارد بین برنارد آرنو و فرانسوا پینو، یکی دیگر از دویست کلکسیونر منتخب و یکی از صاحبان برند کالاهای لوکس رقابت دارد. این دو در سال ۲۰۰۸، برای دو اثر از هنرمند فرانسوی ایو کلاین در حراج «ساتبیز» با هم رقابت کردند. برنارد آرنو و همسرش پس از آتش‌سوزی کلیسای «نوتردام» در پاریس، ۲۰۰میلیون یورو برای بازسازی به این بنا اهدا کردند. یکی از ویژگی‌های کاری آرنو این است که برای طراحی محصولات به‌روز برای برندهای گران‌قیمت همواره با هنرمندان مشورت کرده است.

موناکو، لوران اشر: لوران اشر سال‌هاست به جمع‌آوری آثار هنری مشغول است. مجموعه او در حال حاضر حدود ۱۰۰ اثر را شامل می‌شود که هنرمندان معاصر آمریکایی مانند بریس ماردن و ریچارد سرا را در بر می‌گیرد. لوران اشر در حال حاضر منتظر برگزاری نمایشگاهی از آثار مجموعه‌اش است و به هوادارانش اعلام کرده تا آن زمان فعالیت‌ها و آثارش را در صفحه اینستاگرامش دنبال کنند.

برزیل، پدرو باربوسا: در دنیای هنر و گردشگری باربوسا را جهانگردی خوش‌ذوق و خستگی‌ناپذیر می‌دانند که به دنبال کشف استعدادهای نوظهور است. او معمولا برای کشف استعدادهای جدید به سراغ ارزیابی دانش‌آموزان می‌رود. در سال ۱۹۹۹ بود که پدرو باربوسا اولین اثر هنری خود را خریداری کرد و از آن پس بود که جمع‌آوری آثار هنری برایش جدی شد. حال پس از دو دهه او با مجموعه‌ای شامل ۵۰۰ قطعه یکی از مهم‌ترین مجموعه‌داران هنر مفهومی آمریکای جنوبی و دیگر کشورهاست. باربوسا در سال ۲۰۱۳ به «کلی کرو» از «وال استریت ژورنال» گفته بود سالانه معمولا بین ۸۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰۰ دلار برای خرید آثار هنری خود هزینه می‌کند. آثاری از سوپراستارهای بین‌المللی مانند اولافور الیسون، هانس هاکه، رابرت بری، استنلی براون و کریس باردن در کنار آثار هنرمندان مشهور محلی مانند تونگا، پائولو نازارت و کیلدو مایرلس همواره برای پدرو باربوسا مورد توجه‌اند.

امریکا، جف بزوس: جف فوق‌سرمایه‌دار با ثروتی بیش از ۲۰۰میلیارد دلار آمریکا، در آوریل ۲۰۲۲ (بنا بر میلیاردرهای جهان فوربز و شاخص میلیاردرهای بلومبرگ ال.پی.) دومین شخص ثروتمند در جهان شده است. کمتر کسی می‌داند که او یک مجموعه‌دار آثار هنری هم هست. جف بزوس در سال ۲۰۲۱، مبلغی معادل ۲۰۰میلیون دلار به «موزه ملی هوا و فضای واشنگتن دی سی» اهدا کرد.  او همچنین میلیون‌ها دلار به موزه «تاریخ و صنعت» سیاتل کمک کرده است. جف بزوس حال مرکزی را با نام خودش تاسیس کرده که به فعالیت‌های نوآورانه می‌پردازد.

امریکا، پیتر. ام. برانت: برانت وارث ثروت پدرش بوده، اما اولین سود کلان خود را از حضور در بازار سهام به دست آورده و آن را خرج خرید دو اثر از «اندی وارهول» و «فرانتس کلاین» کرده است. از این مقطع به بعد بوده که او به جمع‌آوری آثار هنری پرداخته است. حال پس از سال‌ها، برانت به یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌داران آثار «اندی وارهول» به حساب می‌آید. برانت تا آن حد به آثار «وارهول» و خرید آن‌ها علاقه داشت که این هنرمند را به ملاقات با خودش واداشت و رفاقتی میانشان شکل گرفت. برانت بعدا در سال ۱۹۷۷ به تولید فیلم «بد با وارهول» به کارگردانی جد جانسون کمک کرد. اورس فیشر و مائوریزیو کاتلان دیگر هنرمندانی هستند که برانت به آثارشان علاقه دارد و برخی از آن‌ها را در مجموعه خود دارد. او همچنین صاحب چندین مجله هنری از جمله «Art in America» بود که در سال ۲۰۱۵ آن‌ها را در یک شرکت واحد با عنوان«ARTnews»  ادغام کرد.

یونان، جورج اکونومو: جورج جمله معروفی دارد. او در رابطه با اهمیت مجموعه‌داری می‌گوید: «مردم با گوش خود خرید می‌کنند. شما باید با چشمان خود خرید کنید؛ که نشان‌دهنده قلب شماست». او از سال ۲۰۰۱ با چشمانش به خرید آثار هنری پرداخته‌ است و در ۲۰ سال گذشته به مجموعه‌داری مشغول است. مجموعه جورج شامل آثاری از پابلو پیکاسو تا هنرمندان کمتر‌شناخته‌شده آلمانی و اتریشی اوایل قرن بیستم است. جورج در سال ۲۰۱۵ به هیات‌مدیره «بنیاد هنر دیا» پیوست تا به این ترتیب از آثار هنری مینیمالیستی و دیگر سبک‌ها در نیویورک حمایت کند.

امریکا،‌ تروی کارتر: تروی کارتر سرمایه‌دار آمریکایی است که به عنوان یکی از دویست کلکسیونر برتر دنیا توسط «آرت نیوز» انتخاب شده است. تروی کارتر رئیس سابق «Spotify» و بنیانگذار «Atom Factory» است و مدتی قبل به هیات‌مدیره موسسه هنرهای کالیفرنیا پیوسته است. او درباره دلایل علاقه‌اش به آثار هنری و مجموعه‌داری گفته: من کلا مجذوب کل اکو سیستم هنری شده‌ام؛ چه آن‌هایی که دوستشان دارم و چه آن‌هایی که از آن‌ها متنفرم. تروی کارتر آن زمان که در سال ۲۰۱۸ و در موزه هنر آسپن برای خرید اثری بزرگ از رشید جانسون هزینه کرد، به عنوان مجموعه‌داری جدی شناخته شد. مجموعه هنری تروی کارتر حال شامل آثاری از گلن لیگون، سام گیلیام، چارلز گینز، لورنا سیمپسون و لورن هالسی است.

هلند، وپ ون کالدنبورگ: وپ حدود نیم قرن است که در زمینه هنر معاصر به جمع‌آوری اثر مشغول است. مجموعه او آثار مهمی از دیمین هرست، تریسی امین، آنسلم کیفر، یایو کوساما، دن گراهام و برخی دیگر از هنرمندان معاصر را دربردارد. باغ مجسمه وپ ون کالدنبورگ شامل حدود ۶۰ اثر مدرن و معاصر است. او در سال  ۲۰۱۶ موزه «Voorlinden» را در واسنار افتتاح کرد تا به این ترتیب حدود پانصد اثر از مجموعه شخصی خود را پیش روی مخاطبان قرار دهد. «Voorlinden» توسط شرکت هلندی «Kraaijvanger Architects» طراحی شده است.