لیلا حاتمی با حضور روی سن فستیوال کن و اهدای جایزه بزرگ این دوره نماینده شایسته ایران در این دوره بود

شصت‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن به کار خود پایان داد و هیات داوران این جشنواره به ریاست نانی مورتی برگزیدگان خود را معرفی کرد. دریافت دومین نخل طلا توسط میشائیل هانکه تنها به فاصله سه سال پس از «روبان سفید» و کسب سومین جایزه از کن توسط کن لوچ فیلمساز انگلیسی، از نکات قابل توجه جشنواره امسال به شمار می‌رود.
علاوه بر انتخاب‌های هیات داوران، حاشیه‌های مراسم اختتامیه و واکنش‌های برندگان کن 2012 هم جذابیت‌های خاص خودش را داشت. برای مثال می‌توان به حضور لیلا حاتمی بازیگر مشهور سینمای ایران در کنار دیگر چهره‌های سرشناس سینمای جهان همچون الک بالدوین، اودری توتو، کایلی مینو و آدرین برادی برای اهدای جوایز امسال اشاره کرد.


کریستین مونگیو فیلمساز رومانیایی که پیش از این برای فیلم «چهار ماه و سه هفته و سه روز» نخل طلای کن را دریافت کرده بود، جایزه بهترین فیلمنامه کن 2012 را هم برای فیلم «آن سوی تپه‌ها» به خود اختصاص داد. جایزه بهترین فیلمنامه را ناستاسیا کینسکی (بازیگر تس ساخته مشهور رومن پولانسکی) به مونگیو اهدا کرد. برای اهدای جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن هم الک بالدوین، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون آمریکا به روی صحنه آمد و کریستینا فلوتور و کوزمینا استراتان بازیگران «آن سوی تپه‌ها» را به‌عنوان برگزیدگان امسال معرفی کرد. جایزه بهترین بازیگر مرد را هم مدس میکلسن دانمارکی دریافت کرد که به خاطر حضورش در پروژه‌های هالیوودی چهره‌ای آشنا برای علاقه‌مندان سینما است. میکلسن جایزه خود را برای حضور در فیلم « شکار» ساخته توماس وینتربرگ از دستان گونگ لی ستاره سینمای آسیای شرقی دریافت کرد. جایزه بهترین کارگردانی کن امسال هم توسط تیم راث و لیلا بختی بازیگر الجزایری به کارلوس ریگاردز کارگردان مکزیکی فیلم «روشنایی بعد از تاریکی» اهدا شد.
به گزارش کافه سینما، کن لوچ هم برای فیلم «سهم فرشتگان» جایزه ویژه هیات داوران شصت‌وپنجمین جشنواره کن را دریافت کرد. لوچ پس گرفتن جایزه خود از دستان لورا مورانته بازیگر ایتالیایی و پاتریک برل فرانسوی چنین گفت: «از فستیوال و هیات ژوری که خیلی مهربانند تشکر می‌کنم. از مهمان‌نوازی شما در کن که مثل همیشه گرم بود سپاسگزارم. می‌خواهم بگویم کن بیانگر آن است که سینما فقط سرگرمی نیست، بلکه نشان می‌دهد ما چه هستیم. همچنین می‌خواهیم همبستگی خودمان را با تمام کسانی که در مقابل ریاضت اقتصادی ایستادگی می‌کنند، نشان دهیم.» لیلا حاتمی هم برای اهدای جایزه بزرگ فستیوال کن که بعد از نخل طلا مهم‌ترین جایزه جشنواره به حساب می‌آید، روی صحنه آمد. متئو گارونه کارگردان ایتالیایی که پیش از این فیلم موفق «گومورا» را ساخته‌است، جایزه بزرگ کن را برای فیلم «واقعیت» به خود اختصاص داد. گارونه پس از دریافت جایزه گفت: «تشکر از فستیوال، تشکر از بازیگران، تشکر از پروداکشن. چائو!» در نهایت ادری توتو و آدرین برودی برای اهدای نخل طلای کن امسال به میشائیل هانکه برای فیلم «عشق» بر روی صحنه آمدند. هانکه فیلمساز بزرگ اتریشی پس از دریافت دومین نخل طلای خود اعلام کرد: «خیلی خوشحالم که با بازیگرانم بر روی این صحنه هستم؛ چون این باعث می‌شود که کمتر خجالت بکشم. از تمام اعضای هیات داوران و تیری فرمو تشکر می‌کنم که فرصت حضور این فیلم را در اینجا فراهم کرد. از تمام کسانی که در ساخت این فیلم به من کمک کردند، ممنونم. از همسرم ممنونم که در تمام این سال‌ها پشتیبان من بوده. این فیلم ترسیمگر بخشی از قولی است که ما به یکدیگر داده‌ایم. یک تشکر بزرگ هم به دو بازیگرم بدهکارم که جوهر اصلی این فیلمند.»


شصت‌وپنجمین جشنواره کن در حالی به کار خود پایان داد که اکثر منتقدان فیلم‌های امسال کن را آثاری متوسط و پایین‌تر از حد انتظار ارزیابی کرده‌اند.
برندگان فستیوال کن65 به شرح زیر است:
نخل طلا: میشائیل هانکه برای «عشق»/ جایزه بزرگ هیات داوران: «واقعیت» ساخته ماتئو گارونه/ بهترین بازیگر زن: مشترکا به کاسمینا استارتان و کریستینا فلوتور، دو بازیگر گمنام «آن سوی تپه‌ها» ساخته کریستین مونگیو / بهترین بازیگر مرد: مدس میکلسون بازیگر «شکار» ساخته توماس وینتربرگ/ جایزه بهترین کارگردانی: کارلوس ریگاردس کارگردان مکزیکی برای فیلم «بعد از تاریکی، روشنایی» بهترین فیلمنامه: کریستین مونگیو برای «آن سوی تپه‌ها»/ جایزه ویژه هیات داوران: «سهم فرشتگان» ساخته کن لوچ/ جایزه دوربین طلایی: «جانوران حیات وحش جنوب» ساخته بن زیتلین.