هفته پرستاره‌های کم‌فروغ

فیلم «آمستردام» ساخته دیوید اُ راسل با اکران در ۳هزار و ۵ سالن در آمریکای شمالی، تنها ۶میلیون و ۵۰۰هزار دلار در افتتاحیه خود فروخت. این فیلم که بودجه ۸۰‌میلیون‌دلاری دارد، نتوانست در امتیازات و نقدها، نتایج قابل‌قبول و خوبی را کسب کند و به یکی از بدترین فیلم‌های سال تبدیل شد. فیلم جدید اُ راسل در کشورهای خارجی نیز فروش بدی داشت، به‌طوری‌که در هفته قبل تنها ۳‌ونیم میلیون دلار از ۳۰ کشور به ‌دست آورد. فروش سراسری ۱۰‌میلیون‌دلاری برای کارگردانی که ۵ بار نامزد اسکار شده است، آغاز بسیار بدی است. انتظار فروش این فیلم بین ۱۷ تا ۲۰میلیون دلار بود که با نمرات منفی و امتیازات پایین منتقدان نتیجه بدی را کسب کرد.

دیگر فیلم‌های جدول

فیلم «لایل، لایل تمساح» نیز با فروش ۱۱میلیون و ۵۰۰ هزار دلاری از اکران در ۴هزار و ۳۵۰ سالن سینما فروش بهتری را برای افتتاحیه خود نسبت به «آمستردام» داشت، هرچند که انتظار فروش از این فیلم بیشتر بود و احتمال فروش ۱۵‌میلیون‌دلاری آن نیز وجود داشت. این فیلم نیز بودجه ۵۰‌میلیون‌دلاری دارد و شاید بتواند با فروش تدریجی خود، از ضرر به استودیوی سازنده خود جلوگیری کند. اما فیلم «لبخند» در ژانر تریلر در دومین هفته اکران خود ۱۷میلیون و ۶۰۰ هزار دلار فروش کرد و توانست بار دیگر جایگاه نخست باکس‌آفیس را حفظ کند. البته این فیلم با بودجه ۱۷‌میلیون‌دلاری، نیز نسبت به افتتاحیه خود ۲ درصد کاهش فروش داشت.

فروش کلی این فیلم در آمریکای شمالی ۴۹میلیون و ۸۰۰هزار و در کشورهای خارجی ۴۱میلیون و ۶۰۰هزار دلار است که منجر به فروش موفقیت‌آمیز دیگری برای کمپانی پارامونت شد. این استودیو در سال جاری فیلم‌های موفق دیگری چون «تاپ گان: ماوریک»، «شهر گمشده» و« سونیک خارپشت ۲» را نیز به نمایش گذاشت. «زن پادشاه» با فروش ۵‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دلاری و «نگران نباش عزیزم» با فروش ۳‌میلیون و ۴۰۰هزار دلار، در جایگاه‌های چهار و پنج باکس‌آفیس قرار گرفتند. فروش کلی «زن پادشاه» ۵۴‌میلیون دلار و «نگران نباش عزیزم» ۳۸میلیون دلار است.

بنابراین در هفته اول اکتبر فیلم «لبخند» در ژانر ترسناک و هیجانی توانست به پرفروش‌ترین فیلم هفته تبدیل شود. از سوی دیگر گویا فرمول تجمیع بازیگران پرطرفدار در یک فیلم، دیگر مانند گذشته تضمین‌کننده فروش بالا نیست، اما از فروش فیلم می‌توان فهمید هنوز فیلم‌های کارتونی و خنده‌دار برای خانواده‌ها جذاب و دوست‌داشتنی‌ هستند. آخر این هفته نیز سه فیلم در ژانرهای گوناگون وارد اکران خواهند شد. یکی از آنها فیلم ترسناکی است که با توجه به سوابق فروش فیلم‌های هم‌خانواده‌اش به ‌نظر می‌رسد فروش بالایی داشته باشد؛ «هالووین پایان می‌یابد» ساختته دیوید گوردون گرین که فیلم‌های هالووینی سال‌های اخیر را ساخته است. فیلم «هالووین» ساخته ۲۰۱۸، ۲۵۵میلیون دلار و «هالووین می‌کشد» ساخته سال ۲۰۲۱، ۱۳۱میلیون دلار در سطح دنیا فروش داشتند.