انتخاب مسافر ایرانی اسکار

به گفته شیخ‌طادی، «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی‌فر، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی پنج فیلم نهایی بودند که در فهرست نامزدهای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ قرار گرفتند. سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳ گفت اعضای کمیته انتخاب، ضمن احترام و ارج نهادن به آثار راه‌یافته، پس از بررسی شرایط و استانداردهای لازم برای معرفی فیلم به اسکار، به اتفاق آرا فیلم «جنگ جهانی سوم» را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران برای آکادمی اسکار ۲۰۲۳ انتخاب کردند.

اگرچه حرف‌و‌حدیث‌های زیاد در روزهای اخیر در این رابطه مطرح شد، اما گمانه‌زنی ها بر این بود که در نهایت فیلم هومن سیدی راهی اسکار خواهد شد. دیروز قبل از اعلام نام مسافر ایران در اسکار، سعید روستایی کارگردان «برادران لیلا» که فیلمش به دلیل برخی حاشیه‌ها از کمیته بررسی کنار گذاشته شد به این موضوع اعتراض کرد. روستایی گفت: فیلم «برادران لیلا» در میان فیلم‌های در حال بررسی در کمیته معرفی نماینده ایران به اسکار وجود ندارد؛ درحالی‌که قرار بود در سازمان سینمایی انعطاف به خرج داده شود تا فیلم برای گرفتن پروانه، به شورای پروانه نمایش ارجاع داده شود. به هر حال ما با هماهنگی‌هایی فیلم را به جشنواره کن فرستاده بودیم اما جای سوال است چرا حالا که به زمان معرفی نماینده اسکار رسیده‌ایم، «برادران لیلا» با تمام امتیاز‌هایی که داشته از این رقابت کنار گذاشته شده است؟

 او در گفت‌وگو با ایسنا افزود: «برادران لیلا» از مدتی قبل اکران خود را در فرانسه آغاز کرده و تاکنون بیشتر از فیلم‌ «متری‌شش‌و‌نیم» که آن نیز در این کشور اکران شده بود بلیت فروخته و فروشش پس از سه هفته به هفتصد هزار یورو رسیده و به زودی به نزدیک یک میلیون یورو هم می‌رسد.‌ حق پخش این فیلم از سوی ۴۰ کشور دیگر دنیا خریداری شده و قرار است به اکران برسد. ضمن اینکه از سوی ۲۰ فستیوال هم دعوت شده است. روستایی گفت: «برادران لیلا» تنها فیلمی از سینمای ایران بوده که امسال در بخش اصلی جشنواره کن حضور داشت و یک کمپانی بزرگ همچون وایلدبانچ که بیش از ۱۰ نخل طلای کن را جایزه برده، به عنوان پخش‌کننده بین‌المللی این فیلم فعالیت می‌کند. بر این اساس این سوال برای ما مطرح است که چرا اجازه داده نشده هیات انتخاب کمیته اسکار، فیلم «برادران لیلا» را ببیند تا  سپس تصمیم‌گیری برای انتخاب نماینده سینمای ایران اتفاق بیفتد؟ او در پاسخ به اینکه آیا آمادگی اکران فیلم را در ایران به شرط انتخاب در این کمیته دارد، گفت: صد درصد. همه چیز برای بهترین اکران در کشور آماده‌ است.