جیران همچنان در پستو

ماجرای اخیر مربوط به سریال «جیران» ساخته حسن فتحی بار دیگر اهمیت این مساله را عیان کرد. اگرچه پیش از این وزارت ارشاد اعلام کرده بود این سریال به چرخه پخش بازخواهد گشت، اما حالا خبر رسیده تعیین تکلیف آن، منوط به نظر هیات پنج‌نفره است.

چنان که روز گذشته تسنیم خبر داد، موضوع «جیران» از سوی دادسرا به یک هیات کارشناسی پنج‌نفره ارجاع شده است و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این هیات کارشناسی تا پایان شهریورماه رأی خود را اعلام خواهد کرد. البته گفته می‌شود شاکیِ خصوصی پرونده یعنی دست‌اندرکارانِ «آهوی من مارال» به‌ دنبالِ حل مشکلشان، درصدد تمام کردن درصد باقیمانده تصویربرداری‌شان هستند تا سریال آماده پخش شود؛ همزمان با پخشِ این سریال، انتشارِ «جیران» هم ادامه یابد.

پرونده «جیران» در مرحله کارشناسی و بررسی است و پیش از این محمد حسام‌پور به‌عنوان معاون پایش و نظارت ساترا به خبرنگار تسنیم گفته بود: «حقوق هنرمندان و قانون مالکیت فکری طبق قانون و مقررات کشور باید رعایت شود و طبعا در این قضیه نباید پیش‌داوری شود و همه باید تابع قانون و رأی دادگاه باشیم. باید رأی دادگاه محترم شمرده شود و هیچ پایش و داوری اتفاق نیفتد.» در روزهای گذشته، برخی بر این نکته تاکید کردند که ساترا می‌توانست برای بار دوم نیز میانجی‌گری کند تا «جیران» متوقف نشود. هیات کارشناسی ساترا در بخشی از رأی خود آورده بود: «با توجه به اینکه صلاحیت ساترا در بررسی این پرونده به‌تبع وضعیت درخواست مجوز انتشار از این سازمان مطرح شده بود، کماکان هریک از طرفین می‌تواند نسبت به پیگیری مطالبات خود از مراجع قضایی اقدام کند و ورود ساترا نافی صلاحیت محاکم قضایی کشور در پرونده نیست». به‌تعبیری می‌توان گفت در واقع، ساترا این حق را برای طرفینِ ماجرا قائل شده است که در صورت نرسیدن به توافق و تفاهم به مراجع قانونی مراجعه و از آن طریق، موضوع را پیگیری و دنبال کنند. پیشتر اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده «جیران»، به این نکته اشاره کرده بود که سریال «جیران» و مخاطبانش از این احکام آسیب می‌بینند و اگر مجددا مشخص شد این شکایت نادرست بوده است چه‌کسی پاسخگوی حقوق مخاطب است؟ چه‌کسی مسوول خسارت مادی وارده به کاربران و پلتفرم پخش و میلیون‌ها مخاطبی که ۲۳ هفته همراه سریال بوده‌اند و حالا در بلاتکلیفی به ‌سر می‌برند خواهد بود؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد مراحل دادرسی در حال انجام است؛ با این حال مخاطبان کماکان منتظرند تا هرچه زودتر تکلیف «جیران» هم روشن شود و بتوانند قسمت‌های بعدی این سریال را دنبال کنند؛ به‌نوعی معترضِ حقوق تضییع‌شده‌شان هستند.