سبقت مولفان از مترجمان

خانه کتاب به‌تازگی گزارشی از وضعیت بازار نشر در سه ماه اخیر منتشر کرده و به مقایسه آمار کتاب‌های منتشرشده در اردیبهشت، تیر و خردادماه پرداخته است. بر‌اساس این گزارش در اردیبهشت‌ماه سال جاری در مجموع ۱۰هزار و ۶۷۷ نسخه کتاب و در ماه‌های خرداد و تیر به ترتیب ۸هزار و ۱۴ نسخه و ۸هزار و ۸۶۲ نسخه کتاب منتشر شده است.تفاوت قابل‌توجه میان آمار اردیبهشت با دیگر ماه‌ها همان‌طور که پیداست، به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و ترافیک بالای نشر در زمان برگزاری این نمایشگاه است.اما نکته قابل‌توجه این است که در هر سه ماه یادشده، بیشترین آمار نشر مربوط به کتاب‌های حوزه ادبیات بوده است. در اردیبهشت‌ماه ۲هزار و ۵۰ کتاب و در خرداد ۲هزار و ۹۵ کتاب و در تیرماه هم هزار و ۶۵۰ کتاب ادبی وارد بازار شده که در نوع خود آمار قابل‌توجهی است. در واقع در این سه ماه حدود ۴هزار و ۸۰۰ کتاب ادبی وارد بازار کتاب ایران شده است و در هر سه ماه، میزان نشر آثار تالیفی از آثار ترجمه ادبی بیشتر بوده است.

رونق نشر آثار ادبی

از میان کتاب‌های ادبی منتشرشده در اردیبهشت‌ماه، ۱۴۶۹ نسخه تالیفی و ۵۸۱ نسخه ترجمه بوده است. به همین شکل، در خردادماه نیز ۱۳۲۲ نسخه تالیفی و ۷۷۳ نسخه ترجمه و در تیرماه نیز ۱۱۴۵ نسخه تالیف و  ۵۰۵ نسخه ترجمه بوده است.هرچند میزان شمارگان کتاب‌های ادبیات همانند آمار کلی نشر آن‌ها چندان امیدوارکننده نیست. براساس آمار اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ میانگین شمارگان کتاب‌های حوزه ادبیات ۷۵۰، براساس آمار خردادماه ۸۰۹ و براساس آمار تیرماه ۶۸۵ نسخه است.این میزان، در هر سه ماه نسبت به بسیاری از گروه‌های دیگر همچون فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان، زبان، تاریخ و جغرافیا و... کم‌تر است و این موضوع گویای آن است که در ناشران حوزه ادبیات گرچه در تعدد عناوین از دیگران جلو زده‌اند، اما در بالا بردن یا حتی بعضا حفظ میزان شمارگان نسبت به گذشته چندان موفق نبوده‌اند.

مقایسه با پارسال

درحالی کتاب‌های اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۴۲درصد رشد داشته، کتاب‌های خردادماه ۱۴۰۱ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۰ مجموعا ۱۰درصد کاهش و در تیرماه نیز ۱۹درصد کاهش داشته است. اما در مورد کتاب‌های حوزه ادبیات، میزان نشر کتاب‌های این حوزه در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به سال گذشته ۳۷درصد و در خردادماه ۹درصد افزایش داشته، درحالی که همین قیاس درباره ماه تیر گویای دو درصد کاهش است.دیگر بخش‌های آمار نشر کتاب هم البته نشان می‌دهد عموم کتاب‌های این حوزه چاپ اول هستند. در اردیبهشت‌ماه بیش از ۶۱، در خردادماه بیش از ۵۸ و در تیرماه بیش از ۶۵درصد کتاب‌های ادبی چاپ اول بوده‌اند.