پایان سریال ناتمام؟

شکایت سازندگان سریال «آهوی من مارال» به دلیل ادعای کپی بودن غیرمجاز جیران از طرح این مجموعه و «نقض مالکیت ادبی و هنری» سرانجام کار سازندگان جیران را دشوار کرد؛ ادعایی که ابتدا رد شد و سازندگان جیران تبرئه شدند اما طرح جدی شکایت و براساس حکم قضایی، سرانجام منجر به توقیف جیران شد. در ادامه این شکایت عوامل آهوی من مارال با انتشار بیانیه‌ای خواستار این شدند با دریافت مبلغی به عنوان وجه‌المصالحه با عوامل جیران سازش کنند. در واکنش به این حکم و بیانیه شاکیان حکم، اسماعیل عفیفه تهیه‌کننده مجموعه جیران گفت طرح داستانی این مجموعه در سال ۱۳۹۱ نوشته شده و بعد از بررسی‌ها، ساترا «فقدان شباهت» میان دو مجموعه را تایید کرده ‌است و فرایند درست آن بود که در درجه اول خود ساترا، به‌ عنوان داور نهایی که حکم به عدم تشابه داده بود از حکم داوری خود دفاع می‌کرد و به قرار صادرشده بازپرس اعتراض می‌کرد.

همان زمان احسان جوانمرد نویسنده مجموعه جیران نیز با اشاره به ثبت طرح جیران در سال ۱۳۹۳ در شورای فیلم و سریال شبکه سه به همشهری آنلاین گفت: «همین‌جا از مدیران فیلیمو تقاضا می‌کنم به قیمت توقیف ابدی سریال جیران هم که شده با باج‌خواهان وارد مذاکره نشوند و ریالی برای تسریع پخش سریال هزینه نکنند. این روش باج‌خواهی و دیه‌بگیری اگر به رسمیت شناخته شود این سینما رنگ آرامش نخواهد دید.» چند روز بعد جوانمرد در واکنش به این اتفاق در صفحه شخصی‌اش خبر از آغاز پیگیری‌های قضایی و شکایت متقابل از آهوی من مارال داد و نوشت: «پیگیری قضایی تازه‌ای را بر اساس مستندات سال ۱۳۹۳ آغاز می‌کنم. من که معتقد بودم و همچنان هم معتقدم تاریخ ارث پدر کسی نیست ولی حالا عوامل آهوی من مارال باید برای تک‌‌تک اتفاق‌ها و شخصیت‌های کارشان چنان‌چه کوچکترین شباهتی به آدم‌های قصه‌ سال ۹۳ من داشته باشند پاسخگو باشند.»

اما با همه این‌ها نه‌تنها گشایشی در کار پخش جیران صورت نگرفته که  ۲۷ مرداد آیکون سریال «جیران» به کلی از پلتفرم پخش‌کننده حذف شده و قسمت‌های پیشین این سریال هم دیگر در دسترس کاربران نیست؛ اتفاقی که با درخواست و پیگیری شاکی پرونده، به دادسرای فرهنگ و رسانه اتفاق افتاد. گویا رسیدگی به این پرونده تا اواخر تابستان ۱۴۰۱ ادامه دارد و تا آن زمان سریال «جیران» در دسترس مخاطبان نخواهد بود. مجموعه جیران داستان عاشقانه و تاریخی است که شش سال از زندگی ناصرالدین‌شاه چهارمین پادشاه قاجار را به تصویر می‌کشد. این ماجرا که در دوران پس از مرگ امیرکبیر و صدراعظم شدن میرزا آقاخان نوری شروع می‌شود، داستان عشق شاه به یک دختر روستایی است.