آقای خمارلو چرا شعر فردوسی می‌خواند؟

این کارگردان درباره ساخت عروسک‌های «مدرسه موش‌ها» گفت: «آنها را با کمک یکی از دوستانم با یونولیت ساختم و رویشان پارچه کشیدم. خیلی ساده و ابتدایی. اصلا فکرش را نمی‌کردم اینقدر موفق شوند. بعد که این عروسک‌ها معروف شدند با حیرت بهشان نگاه می‌کردم. گاهی وقت‌ها عروسک‌ها را می‌بردم خانه و می‌شستم. مثلا کپل را آویزان می‌کردم به بند رخت و می‌گفتم تو کی هستی آخه؟ برای چی اینقدر تو را می‌شناسند؟ بعضی‌وقت‌ها بهش حسودیم می‌شد.» او توضیح داد که نسبت به عروسک‌ها چندان احساساتی نیست اما وقتی شکل می‌گیرند و با صدا و حرکت می‌شوند و تبدیل می‌شوند به یک شخصیت، دیگر آنها را به شکل یک عروسک نمی‌بیند و برایش به شخصیت‌های زنده تبدیل می‌شوند.

برومند درباره نقش سعید پورصمیمی در شکل‌گیری این مجموعه گفت: سعید پورصمیمی خیلی آدم اصول‌گرا و جدی‌ است. یک جوری مثل جلاد بالاسر من ایستاد و گفت «مدرسه موش‌ها» باید خیلی خوب شود. باید خیلی تمرین کنی. باید زحمت بکشی. خب من هم زمینه‌اش را داشتم اما از ترس پورصمیمی خیلی بیشتر تلاش کردم. یک‌بار در مصاحبه‌ای ازم پرسیدند مرد موثر زندگیت کیست؟ گفتم اول پدرم و بعد سعید پورصمیمی. واقعا او باعث شد من این‌قدر کار را جدی بگیرم. اگر کمال‌گرا و ایده‌آلیستم و اینقدر سر کار سخت‌گیر و بداخلاق به نظر می‌آیم شاید به خاطر کمک‌های سعید پورصمیمی است. امیدوارم این شرافت کاری را از پورصمیمی به ارث برده باشم.

مرضیه برومند درباره اختلافاتش با تلویزیون و دوری از این رسانه گفت:‌‌ «اختلاف من با تلویزیون برمی‌گردد به سال ۹۳ و ۹۴ که به دعوت و اصرار خود تلویزیون طرح و فیلمنامه‌ای را که قرار بود به کارگردان دیگری بدهم، قرار شد خودم کار کنم. این ماجرا برمی‌گردد به دوره ریاست محمد سرافراز که قرار شده بود همه شبکه‌ها از طریق سیمافیلم سریال تولید کنند و آن زمان آقای تخشید هم مدیر سیمافیلم بود که خیلی هم به من محبت داشت. کار مخصوص نوروز بود و زمان زیادی نداشتیم. فیلمنامه را به همراه راضیه برومند و گیتی مرتضوی و هادی حجازی‌فر نوشتیم. آن زمان هادی جزو بچه‌های عروسکی مهم و بااستعداد بود که «ایستاده در غبار» را بازی کرده بود.

برای شخصیت اصلی با سیامک انصاری حرف زده بودم که بدقولی کرد. برای سریال قرار شد کس دیگری را جایگزین کنم. موقع عید بود، خیلی از بازیگرها سر کار بودند. در همین زمان تخشید رفت و رحمان سیفی آزاد رئیس مرکز نمایش سیمافیلم شد. گفتم هادی حجازی‌فر نقش اصلی را بازی کند، سیفی‌آزاد گفت نه ستاره نیست. گفتم من تا حالا برایم پیش نیامده کسی دخالت کند در امر انتخاب بازیگر. انتخاب کار من است. ستاره این کارگردانش است که منم. گفت نه باید ستاره بیاوری. این دعوت از ستاره‌ها از همین جا شروع شد و بعد تسری پیدا کرد به سینما. تا سال ۹۴ همیشه همه حرمت من را نگه داشته بودند و هیچ‌کس نگفته بود کی را بیاور کی را نیاور. بهشان گفتم جشنواره فجر که برسد می‌فهمید هادی حجازی‌فر کیست.»

این کارگردان درباره دلخوری‌اش از سیامک انصاری هم گفت: «سیامک بارها به من گفته بود دوست دارد یک‌بار دیگر با من کار کند. برای این سریال دیدم به شخصیتی که دارم نزدیک است. گفتم و با خوشحالی آمد و قرارداد بست. همزمان داشت در سریال «در حاشیه» بازی می‌کرد. شروع کردیم به پیش‌تولید. هی می‌گفتیم سیامک بیا لباست را اندازه بگیریم و حرف بزنیم. هی امروز و فردا می‌کرد تا اینکه دو روز قبل ضبط آمد گفت مریض است و مشکل خانوادگی دارد و نمی‌آید. حتی عذرخواهی نکرد. دو روز بعد هم حالش خوب شد و رفت سر دورهمی.»

کارگردان سریال محبوب «آرایشگاه زیبا» که اخیرا از شبکه آی‌فیلم هم بازپخش شد، در‌باره توقیف این مجموعه گفت: «آرایشگاه زیبا دو سال توقیف بود. یکی از دلایلش این بود که می‌گفتند چرا اصلان غمخوار قزوینی است و لهجه دارد و دیگری اینکه آقای خمارلو چرا شعر فردوسی می‌خواند. گفتند شعر فردوسی را دربیاورید و اصلان غمخوار را هم دوبله کنید. گفتم هرگز چنین کاری نمی‌کنم. بعد از دو سال به دلایلی مجبور شدند کار را پخش کنند. گفتند اسم مرضیه برومند نباشد، گفتم مهم نیست. اهمیت این است که مردم کار را ببینند. بهم گفتند اسم کارگردان را بگذاریم سادات یزدی؟ من مرضیه‌السادات برومند یزدی هستم. نصف اسمم افتاد شد کارگردان سادات یزدی.»