معرفی شایستگان تقدیر جایزه کتاب سال

در این مراسم وزیر ارشاد با بیان اینکه حوزه نشر، فرهنگ و کتاب به بلوغ و رشد خیره‌کننده‌ای رسیده است، گفت: امروز اگر دوستان عدد و رقم‌های حوزه نشر کتاب در ایران و کشورهای دیگر را با یکدیگر مقایسه کنند، مشاهده خواهند کرد که ایران در میان کشورهای منطقه و دیگر مناطق رتبه قابل‌قبولی دارد و دارای رتبه برتر است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با بیان اینکه در کشور ما، سالانه بیش از۱۰۰هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود، توضیح داد: در این آمار، بیشتر کتاب‌ها چاپ‌اولی هستند و با وجود همه مشکلاتی که در حوزه صنعت چاپ و نشر کتاب وجود دارد، تولید کتاب در کشور رشد خوبی شاهد بوده است. اسماعیلی با بیان اینکه در همین وضعیت اقتصادی و در شرایط حذف ارز ترجیحی با عنایت شخص رئیس‌جمهور بحث واردات کاغذ با نرخ ارز تبدیلی را در آخرین روزها و ساعات پایانی حذف ارز ترجیحی انجام دادیم، گفت: اکنون واردات کاغذ برای یک دوره کوتاه‌مدت در حال انجام است زیرا نمی‌توان یک سال صبر کرد و نیاز امروز  صنعت تولید کتاب و نشریات در حوزه کاغذ باید تامین شود.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به فعالیت گسترده ایران در عرصه علمی در این قرن بیان کرد: ایرانیان با گاوآهن وارد این قرن و با دانش هسته‌ای از آن خارج شدند. افتخار می‌کنیم که تولیدها و فعالیت‌های علمی پیشرفت زیادی نسبت به سابق داشته ‌است. اگر در هر حوزه بدون سرمایه‌گذاری روی کتاب فعالیت کنیم، شکست می‌خوریم. احمدوند با گرامیداشت روز قلم بیان کرد: امیدوارم اجمال دانش و دانش‌پژوهی در کشور منجر به گسترش بیشتر علم شود. وظیفه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که برای تکریم اهل علم فعالیت بیشتری کند. این در حالی است که برخی از آثار با سرمایه شخصی و برخی در شمار اندک منتشر می‌شود. این روند زیبنده ایران با فرهنگ غنی نیست. امیدوارم در این حوزه فعالیت‌هایی انجام دهیم که کتاب در جایگاه درست قرار بگیرد. در پایان این مراسم نیز برگزیدگان سی‌ونهمین جایزه کتاب سال معرفی شدند.

در بخش زبان‌شناسی در این دوره کتاب «نگاهی به تاریخ معنی‌شناسی، تالیف کورش صفوی»، در بخش کلیات هنر «نگاه و نقاشی: منطق نگاه خیره، تالیف نورمن برایسون، ترجمه مهدی حبیب‌زاده»، در بخش داستان بلند و رمان دو کتاب زیر به‌صورت مشترک انتخاب شدند:  «بی‌نام پدر» نوشته سیدمیثم موسویا و  «ماه غمگین، ماه سرخ» نوشته رضا جولایی و همچنین در بخش مجموعه‌داستان دو کتاب زیر به ‌صورت مشترک انتخاب شدند:  «ساعت دنگی: مجموعه‌داستان کوتاه سه‌گانه» نوشته محمداسماعیل حاجی‌علیان و «قدیس دیوانه: مجموعه داستان» نوشته احمدرضا امیری‌سامانی. در بخش شعر بزرگسال نیز «رد زنجیرهای بازشده: مجموعه ترانه» سروده سیدمهدی نقبایی انتخاب شد.