عذرخواهی «جوکر» از معلولان

قصه چه بود؟  

در جدیدترین قسمت برنامه «جوکر» دو تن از شرکت‌کنندگان برای خنداندن رقبا در ظاهر افراد معلول اقدام به حرکاتی کرده‌اند که با واکنش کمپین معلولان در توئیتر مواجه شد. این موضوع طی روزهای گذشته حاشیه‌های فراوانی را به همراه داشت. این موضوع همزمان با انتشار جوکر، به صورت گسترده در فضای مجازی با واکنش مخاطبان روبرو شد. بسیاری از کاربران اعتقاد داشتند که دست‌مایه قرار دادن برخی محدودیت‌های حرکتی که تداعی‌کننده دهن‌کجی به جامعه معلولان کشور است، باید اصلاح و حذف شود. این موضوع در مدت‌زمان کوتاهی به یکی از موضوعات وایرال اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

با گسترش انتقادها، «فیلیمو» به عنوان میزبان جوکر و پخش‌کننده آن،‌ در بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی بابت این اتفاق توضیحاتی را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: «‌‎در یکی از موقعیت‌های قسمت چهارمِ فینال، ۲ نفر از بازیگران جوکر به صورت بداهه و درلحظه، تصمیم گرفتند تیپی متضاد با عنوان و نقشی که به آنها محول شده بود اجرا کنند تا از این تضاد و تناقض، موقعیتی برای خنداندن شرکت‌کننده‌ها و مخاطب ایجاد شود که همگی می‌دانیم تناقض، تضاد و اغراق از ابزار کمدی است. واضح است که در آن موقعیت، حضار و انبوهی از مخاطبان به تضاد خلق‌شده خندیدند؛ نوازنده پیانویی به نام بتهوون که از قضا ابزار (دست) برای نواختن پیانو ندارد. ‌‎نه ایشان و نه هیچ‌کدام از همراهان و سازندگان با تصور توهین به معلولان عزیز با این شکل از دست، فکر هم نکردند، همان‌طور که تعداد انبوهی از مخاطبان هم این تصور را نداشتند، اما به احترام تذکر و توصیه تعدادی از کارشناسان حوزه معلولین، بلافاصله نسخه خروجی مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت.»

اگرچه فیلمیو رسما از این اتفاق عذرخواهی کرده اما در ادامه متن بیانیه، با بیان اینکه «تعدادی از کارشناسان حوزه معلولین با توهین‌آمیز بودن این موقعیت کمدی نسبت به معلولان، قاطعانه مخالف بودند»، سعی کرده است از شدت انتقادها بکاهد و حذف و اصلاح برنامه را به نوعی فراتر از مسوولیت خود و به مثابه نوعی لطف و همراهی تلقی کند. این در حالی است که این سامانه اینترنتی در مقابل آنچه نظر «قاطع» تعدادی کارشناسان در مخالفت با توهین‌آمیز بودن فینال جوکر خوانده، گفته «اما تعدادی دیگر از کارشناسان این حوزه، معتقد بودند این صحنه کمدی، «می‌تواند» تاثیر روانی منفی روی معلولین با این شرایط فیزیکی داشته باشد.»