فیلتر سیما بر تبلیغ فیلم‏‏‌ها

در همین رابطه او با گلایه از نگاه سلیقه‌‌‌ای سیما نوشته است: «غربت در وطن یعنی همین که تلویزیون میهنت که نام ملی را یدک می‌‌‌کشد اجازه پخش تبلیغ فیلمت، «مجبوریم» را نمی‌‌‌دهد.» بنا بر اعلام دست‌‌‌اندرکاران این فیلم از زمان اکران فیلم «مجبوریم» تاکنون هیچ تیزر و تبلیغاتی از سازمان صداوسیما از این فیلم پخش نشده است. این در حالی است که ۱۰ درصد از عواید فروش فیلم «مجبوریم» در سینماهای سراسر کشور برای زنان کارتن‌خواب، بی‌سرپرست و بدسرپرست هزینه خواهد شد. فیلم سینمایی «مجبوریم» ساخته سال ۱۳۹۸، جدیدترین اثر رضا درمیشیان بعد از فیلم‌های «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و فیلم به‌نمایش‌در‌نیامده «یواشکی» است و داستان زندگی یک دختر کارتن‌خواب را روایت می‌کند که توسط شوهرش برای باردار شدن و زایمان، به مردان فروخته می‌شود و ناخواسته در آخرین بارداری تحت عمل جراحی توبکتومی قرار می‌گیرد. یک وکیل به او کمک می‌کند تا از دکتر شکایت کند. ژاله علو، فاطمه معتمدآریا، نگار جواهریان و پردیس احمدیه نسل‌های مختلف بازیگران زن این فیلم را تشکیل می‌دهند و موسیقی فیلم را هم کیهان کلهر ساخته است.

از سوی دیگر داریوش مهرجویی نیز چند روز پیش از عدم‌پخش تیزرهای فیلم لامینور از تلویزیون گله کرد و گفت: «رفتار تلویزیون با سینما شرم‌آور است.» این کارگردان سینما در مصاحبه با «ایسنا» با انتقاد از برخورد سازمان صداوسیما در خصوص عدم‌اختصاص تیزر و تبلیغات تلویزیونی به «لامینور» گفت: «آنها مجوزهای صادرشده از ارشاد را قبول ندارند و شورای بازبینی‌شان می‌نشینند دوباره فیلم‌ها را می‌بینند و بر اساس سلیقه، شعور و درک خودشان تصمیم می‌گیرند تیزر پخش شود یا نشود، یا چه تعداد پخش شود. مگر در این مملکت برای یک فیلم باید از چند جا مجوز گرفت؟ این خیلی دردناک است که چند نفری برای یک ملت تعیین‌تکلیف می‌کنند که معلوم نیست با چه میزان تحصیلات و شناختی شده‌اند مسوول فرهنگی مملکت!»

کارگردان فیلم‌های «گاو» و «هامون» درباره تعداد تیزرهای «لامینور» توضیح داد: «آقایان تلویزیون فیلم لامینور را بازبینی کرده‌اند و بعد از کلی بالا پایین گفته‌اند تنها ۵ نوبت ۲۵ثانیه‌ای می‌توانید پخش کنید! من هم به تهیه‌کننده «لامینور» آقای درمیشیان اعلام کرده‌ام به جای این مرحمت ملوکانه آقایان صداوسیما بهتر است تصویر خودشان را پخش کنند و ما را بیش از این تحقیر نکنند.» مهرجویی افزود: من برای تلویزیون «مهمان مامان» را ساختم که قسط آخرش را ندادند! و ماجرایش را در کتاب «آن رسید لعنتی» نوشته‌ام. فیلم «آسمان محبوب» را با سرمایه خودم و اندک پول سیمافیلم ساختم اما نگذاشتند فیلم اکران شود و یک‌دفعه از تلویزیون پخش کردند و متضرر شدم. سریال «عطار» را پس از تحقیق مفصلی به نیت ساخت نوشتیم که بایکوتش کردند.

کارگردان «اجاره‌‌‌نشین‌‌‌ها» ادامه داد: فیلم «گاو» من را بدون آن‌که رایتش را خریده باشند از تلویزیون پخش می‌کنند و هر چه نامه زدیم که قرارداد شما با کجاست جوابی ندادند! مگر می‌شود تلویزیون رسمی یک کشور این‌گونه حق مولف را نادیده بگیرد؟ اینها را برای این گفتم تا تاریخ بداند آقایان با ما چه کردند و من بعد از این همه سال جایی در تلویزیون مملکتم ندارم! دلم برای نسل جدید می‌سوزد. وقتی آقایان صداوسیما با ما این‌گونه برخورد می‌کنند با جوانان چه خواهند کرد؟»