خاموشی اسطوره دوتارنوازی ایران

این هنرمند همچنین بی‌‌‌نیازی به پول را از دلایل محبوبیت خود تلقی می‌‌‌کرد و می‌‌‌گفت با اینکه پول زندگی مردم را اداره می‌کند اما هیچ‌وقت به سمت پول نرفته و طبق دستور خدا و رسولش کار کرده است. او موسیقی را عاملی برای تزکیه روح معرفی می‌کند و بر این باور بود که خدا عاشق موسیقی است. عثمان محمدپرست متولد ۱۳۰۷ از نوجوانی با دوتار همراه شد و روزها و شب‌‌‌ها بعد از فراغت از کار که جوهر هر مرد خوافی است، به سماع روحانی با خویشتن خویش می‌‌‌پرداخت و هیچ‌گاه استادی در این زمینه نداشت. وی می‌‌‌گفت: «دوتار یعنی عشق، دوتار، ‌ساز آرام و ملایمی است که هم نوازنده را آرامش می‌دهد و هم مردمی را که علاقه‌‌‌مند به این ‌ساز هستند.»

او در مصاحبه‌‌‌ای تعریف می‌کند که پدرش مخالف ‌ساز زدن او بوده و مردم هم در آن دوران به چنین جوانِ اهل موسیقی‌ای مطرب می‌‌‌گفتند و آزرده‌خاطرش می‌‌‌کردند؛ اما عثمان از آنها ناراحتی‌‌‌ای به دل ندارد و آن توهین‌‌‌ها را به حساب فضای فرهنگی آن زمان می‌‌‌گذاشت. پدرش به مادر عثمان گفته بود که این پسر «غربتی» است و او را به خانه راه ندهد؛ اما در روزی که صدای موسیقی عثمان را که در وصف پیامبر اسلام (ص) آواز می‌‌‌خوانده می‌‌‌شنود، نظرش تغییر می‌کند. عثمان در این‌باره می‌‌‌گفت: «در یکی از روزها در حال ‌ساز زدن بودم که ناگهان پدرم درب اتاق را باز کرد، ناگهان از جا پریدم، آن زمان بچه‌‌‌ها از پدرهایشان حساب بیشتری می‌‌‌بردند و مثل الان نبود. پدرم وقتی ترسِ من را دید گفت نترس نترس من اطلاع نداشتم که تو چنین پسری هستی که درباره پیغمبر آواز می‌‌‌خوانی، هر چه تا الان خرج کرده‌‌‌ای حلالت و از این پس هم هرچه را دارم خرج موسیقی‌‌‌ات کن.»

این استاد دوتارنواز شهیر و صاحب‌سبک خراسان در کارهای خیریه و مدرسه‌‌‌سازی نیز فعالیت بسیاری داشت و از بنیان‌گذاران جامعه یاوری خیرین مدرسه‌‌‌ساز بود و در این زمینه سال ۱۴۰۰ نشان ویژه سفیر مدرسه‌‌‌سازی از سوی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌‌‌ساز کشور به وی اهدا شد. زنده‌‌‌یاد محمدپرست با اینکه عمده فعالیتش در موسیقی محلی خراسان بود، با بسیاری از استادان موسیقی از جمله جلیل شهناز، محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، فرهنگ شریف، اکبر گلپایگانی و اصغر بهاری همکاری داشت.

کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده شناخته‌‌‌شده و مطرح کمانچه و سه‌‌‌تار به مناسبت درگذشت استاد محمدپرست در صفحه خود در فضای مجازی بیان کرده است: «یاد استاد عثمان محمدپرست به‌‌‌ خیر باد. امانتدار و قدردان میراث گرانبهایی که از او و گذشتگانِ پیش از او به جا مانده، باشیم.» وی سپس با انتشار ویدئویی که در آن استاد فقید دوتار کلهر را مورد تشویق قرار می‌دهد نوشته است: «ویدئویی کوتاه از سخنان این استاد مهربان که همه ایجاد شوق ‌‌‌است و صد چندان کردن توان و تاب‌‌‌آوری‌‌‌ طی همین چند کلمه.» مراسم تشییع عثمان محمدپرست ظهر دیروز جمعه در مصلای شهرستان خواف برگزار شد.