تکرار حساسیت‌‌‌های قومی در سینما

اعتراض به «ساخت ایران ۳» به ماجرای استفاده کردن از لباس بلوچی برای قاچاقچیان در این سریال به قدری بوده که کار به مجلس نیز کشیده شده و نمایندگان چابهار و ایرانشهر آن را در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح کردند. همین امر موجب شد تهیه‌کننده و کارگردان این سریال در این‌باره سخن بگویند.

تهیه‌‌‌کننده این سریال که هم‌‌‌اکنون در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است، گفت: «من سیدامیر پروین‌‌‌حسینی که سال‌های سال برای شادی و خنداندن همه مردم ایران، فیلم و سریال ساخته‌‌‌ام متهم شده‌‌‌ام که در آخرین کارم یعنی سریال «ساخت ایران ۳» به لباس شما توهین کرده‌‌‌ام. آن‌‌‌هایی که من و عوامل این سریال را می‌‌‌شناسند، از عشق و علاقه ما به هموطنان سیستان و بلوچستانی آگاه هستند اما برای کسانی که ما عاشقان اقوام ایران را کمتر می‌‌‌شناسند این توضیحات را می‌‌‌دهم. ما در سریال «ساخت ایران ۳» از این لباس استفاده کردیم چون آن را یک اثر هنری می‌‌‌دانیم، از لباس زنان بلوچ بهره بردیم چون آن را اثر باارزشی می‌‌‌دانیم که قابلیت انتقال به کشورهای دیگر را دارد، قاچاقچیان هم از این لباس‌‌‌ها (به بهانه فروش و سوغات) استفاده کردند که پوششی باشد برای کارهایشان. هدف مشخص ما در سریال «ساخت ایران» همین بوده است.»

بهمن گودرزی، کارگردان فصل سوم سریال «ساخت ایران»، نیز توضیح داده است: «متاسفانه چون تمام قسمت‌‌‌های سریال توسط دوستان و نماینده‌‌‌های مجلس دیده نشده و تنها به برخی از پلان‌‌‌ها و سکانس‌‌‌های گزینشی این سریال اکتفا شده است، سوءبرداشت‌‌‌هایی ایجاد شده که برخی سهوی بوده و برخی از این برداشت‌‌‌ها هم جهت‌‌‌دار بوده‌‌‌اند که این برداشت‌‌‌های اشتباه از سکانس‌‌‌هایی از این سریال در نهایت به اطلاع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان رسیده است.»

اثر دیگری که هفته گذشته حاشیه‌ساز شد به فیلم «عنکبوت» برمی‌‌‌گردد. «عنکبوت» درباره سعید حنایی، یکی از قاتلان زنجیره‌‌‌ای سال‌های ۷۹ و ۸۰، است که در شهر مشهد شانزده زن خیابانی را به قتل رساند. اعتراض کامیون‌‌داران به صحنه‌‌‌ای از این فیلم است که زنی خیابانی از کامیونی بیرون می‌‌‌آید و داخل کامیون دیگری می‌شود؛ صحنه‌‌‌ای که این صنف آن را توهین به خود تلقی کرده است.

ابراهیم ایرج‌‌‌زاد، کارگردان این فیلم، نیز در واکنش به این اتفاق، ویدئویی منتشر کرد و ضمن عذرخواهی از جامعه کامیون‌‌‌داران به خاطر سوءتفاهم ایجادشده، گفت: «با ویدئویی مواجه شدم که اعتراض جامعه کامیون‌داران نسبت به صحنه‌‌‌ای از «عنکبوت» را همراه داشت. «عنکبوت» براساس یک پرونده واقعی ساخته شده است؛ بنابراین اسناد و اطلاعاتی که اکنون موجود است، پایه‌‌‌ریزی داستان ما را بنا نهاد و به‌هیچ‌وجه آن صحنه بخصوص، با نیتی برای زیر سوال بردن آن قشر شریف نبوده است. کما اینکه شغل اصلی کاراکتر اصلی ما هم بنایی ساختمان است ولی جامعه شغلی خود را نمایندگی نمی‌‌‌کند. کاراکترهای هیچ فیلم داستانی در دنیا، شغلی را که در فیلم دارند نمایندگی نمی‌‌‌کنند.»