نگرانی فیلمسازان از آینده سینما

حرف‌‌‌ و حدیث‌‌‌ها

کیایی دبیر جشن در ابتدا گفت: سینمای ایران این روزها نیازمند همبستگی دوباره است. از همین رو خوشحالیم که بعد از گذشت ۲ سال، گردهمایی کانون کارگردانان را برگزار کردیم. البته این دوره تفاوت‌‌‌هایی دارد که شامل داوری آثار اکران شده طی ۲ سال گذشته در بخش کارگردانی برای سینما و شبکه نمایش خانگی است. اهدای جوایز تخصصی کارگردانی با هدف پاسداشت زحمات خلاقانه همکارانمان و در جهت ارتقای کیفی آثار در زمینه کارگردانی قطعا اصلی‌‌‌ترین هدف این تغییر چهره جشن است. البته می‌‌‌دانیم که باوجود تلاش‌‌‌های زیادی که داشتیم دچار کاستی‌‌‌هایی نیز هستیم. چراکه دیدن و داوری آثار ۲ سال گذشته سینما و شبکه نمایش خانگی قطعا زمان زیادی از داوران گرفته و واضح است که امکان خطا نیز وجود داشته است. امیریوسفی نیز در ادامه بیان کرد: فیلمسازانی چون محمد رسول‌‌‌اف، عبدالرضا کاهانی و حمید نعمت‌‌‌الله از جمله افرادی هستند که به دلیل نمایش داده نشدن و مجوز نگرفتن آثارشان در این داوری حضور ندارند. البته طبق سنت جشن‌‌‌های قبلی تقدیر از کارگردانان قدیمی در برنامه امسال نیز صورت می‌گیرد. امیدواریم شرایط فیلمسازی و اکران در کشور به‌گونه‌‌‌ای فراهم شود تا کارگردانان جوانی که نیاز به تهیه‌‌‌کننده ندارند و خودشان کارها را انجام می‌دهند، ‌‌‌تنها به دلیل قوانین موجود مجبور به استفاده از تهیه‌‌‌کنندگان سوری نشوند.

تقدیرها

در بخشی از مراسم از سه کارگردان (آیدا پناهنده، نیکی کریمی و منیژه حکمت) تقدیر به عمل آمد. برای تقدیر از آیدا پناهنده، هوتن شکیبا روی صحنه آمد و گفت: این کارگردان باعث شد دیگر مرزی بین فیلمساز زن و مرد وجود نداشته باشد. خوشحالم که با او کار کردم و امیدوارم باز هم فرصت همکاری فراهم شود. نیکی کریمی نیز که برای اکران فیلم «آتابای» در لندن بود، در پیامی ویدئویی از کانون کارگردانان تشکر کرد. پوریا عالمی برای تقدیر از منیژه حکمت روی صحنه آمد و در صحبت‌‌‌هایی گفت: خانم حکمت یک رودخانه پرتلاطم و دغدغه‌‌‌مند است و اهل آسایش نیست. او همیشه در تلاش است و شخصا امیدوارم دغدغه‌‌‌هایی که با فیلم‌‌‌هایش آنها را تصویر می‌کند، در سینمای ایران دیده شود. منیژه حکمت،  پس از سخنان پوریا عالمی، با نام بردن از بهرام بیضایی، ناصر تقوایی، عبدالرضا کاهانی، قبادی و دیگر فیلمسازان غایب گفت: «در این برنامه‌‌‌ها که دور هم می‌‌‌نشینیم، مراقب باشیم و فراموش نکنیم که ما متعهد به هنر، سینما و مردم هستیم و خواهش می‌‌‌کنم درون پول‌‌‌های آلوده غلت نزنیم.»

او همچنین گفت: «امیدوارم حال و روز سرزمین ما بهتر شود چون روزهای خوبی را پشت‌‌‌سر نمی‌‌‌گذاریم. از همه کارگردان‌‌‌های خوبی هم یاد کنیم که در این سال‌ها نتوانستند فیلم بسازند.» حضور یک گروه موسیقی و نواختن موسیقی فیلم‌‌‌های قدیمی سینما از جمله «کندو» ساخته فریدون گله و موسیقی واروژان و «شیر سنگی» ساخته مسعود جعفری جوزانی و موسیقی فریدون شهبازیان از بخش‌‌‌های جنبی برنامه بود. منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، در بخشی از برنامه تقدیرها، ‌‌‌درباره جشن کارگردانان با بیان اینکه سینمای ایران در صدر هنر ایران می‌‌‌درخشد، گفت: «دلیل اصلی درخشش سینما، خلاقیت هنرمندان و بعد همراهی آنها با هم است. اما به جز این درخشش، این روزها یک نگرانی بزرگ وجود دارد و آن هم رواج بی‌‌‌اخلاقی است که باعث نگرانی شده.»

برگزیدگان

این دوره از جشن در سه بخش بهترین کارگردانی فیلم، بهترین فیلم اول و بهترین کارگردانی سریال برگزار شد. در ابتدای بخش اهدای جوایز ابوالحسن داودی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. در بخشی از این بیانیه پیشنهاد شد که در دوره‌‌‌های بعدی صرفا فیلم‌‌‌های اکران شده داوری نشوند. همچنین کمیته‌‌‌ای برای انتخاب اولیه آثار مسوول شود، به‌‌‌ویژه آنکه بازار نمایش آنلاین هم رونق دارد. ابوالحسن داودی، واروژ کریم مسیحی، محسن امیریوسفی، محمدرضا عرب، احمد امینی، مهدی نادری و مجید برزگر داوری آثار این جشن برای انتخاب برگزیده‌‌‌های کارگردانی را بر عهده داشتند. بهترین کارگردانی: در بخش بهترین کارگردانی، جایزه به اصغر فرهادی به خاطر فیلم «قهرمان» رسید. شهرام مکری برای فیلم «جنایت بی‌‌‌دقت»، محسن قرائی برای فیلم «بی همه‌‌‌چیز»، مرتضی فرشباف برای فیلم «تومان» و نیکی کریمی برای فیلم «آتابای»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.

فرهادی در یک تماس تصویری زنده در این باره گفت: امشب شب خوبی برای من است و از همه همکارانم تشکر می‌‌‌کنم؛ از کسانی که در این سال‌ها با فیلم‌‌‌های آنها به سینما علاقه‌‌‌مند شدم و سنگ بنای سینمای ایران را گذاشتند؛ همچنین از آنهایی که در خارج یا داخل کشور امکان فیلمسازی ندارند قدردانی می‌‌‌کنم. از بین آنها از پرویز کیمیاوی، علیرضا داودنژاد و کیومرث پوراحمد نام می‌‌‌برم که از جمله افرادی هستند که خیلی بیش از اینها شایسته قدردانی‌‌‌اند. در حال حاضر مشغول انجام پروژه‌‌‌ای در خارج از ایران هستم، برای همین نتوانستم بین شما حضور داشته باشم. بهترین کارگردانی فیلم اول: همچنین جایزه بخش بهترین کارگردانی فیلم اول، به بهمن و بهرام ارک برای «پوست» اهدا شد. احمد بهرامی برای «دشت خاموش»، سروش صحت برای «جهان با من برقص»، کاوه مظاهری برای «بوتاکس» و محمد کارت برای «شنای پروانه»، دیگر نامزدهای این بخش بودند. بهترین کارگردانی سریال: در ادامه نیز جایزه بخش بهترین کارگردانی سریال نمایش خانگی، به تینا پاکروان برای «خاتون» تعلق گرفت. هومن سیدی برای «قورباغه»، محمدحسین مهدویان برای «زخم کاری»، شهرام شاه‌‌‌حسینی برای «می‌‌‌خواهم زنده بمانم» و کیارش اسدی‌‌‌زاده برای سریال «کرگدن»، دیگر نامزدهای این بخش بودند.