شیوع قاچاق در سینمای ایران

حالا نسخه‌‌‌ای از فیلم سگ‌بند که گویا با دوربین گوشی تلفن همراه و از روی پرده سینماها فیلمبرداری شده در فضای مجازی منتشر شده و در دسترس همگان قرار گرفته است. گویا همین روزها هم نسخه‌ای از فیلم «روز صفر» در فضای مجازی دست به دست می‌شود. اتفاقی که ۲، ‌‌۳ ماه پیش برای فیلم علفزار افتاد. تنها دقایقی بعد از برگزاری اختتامیه جشنواره و در حالی که مدیران سازمان سینمایی یک به یک و در پوزیشن‌های مختلف در حال گرفتن عکس‌‌‌های دسته‌جمعی برای باقی ماندن در خاطرات و یادگاری‌‌‌هایشان بودند، نسخه‌‌‌ای پرده‌‌‌ای و البته ناقص از «علفزار» در شبکه‌‌‌های اجتماعی دست به دست شد.

ماجرای قاچاق دو فیلم نوروزی

طبق گزارش‌های رسانه‌‌‌ای نسخه قاچاق فیلم سینمایی «سگ بند» که در اختیار کانال‌‌‌های تلگرامی قرار گرفته، از روی پرده ضبط شده است اما از ابتدا تا انتهای فیلم را با کیفیتی نسبتا مناسب ارائه می‌دهد. کسانی که نسخه قاچاق فیلم‌‌‌ را تماشا کرده‌‌‌اند می‌‌‌گویند که عامل این قاچاق بی‌آنکه استرسی داشته باشد فیلم را با دوربینی ثابت ضبط کرده است و کمترین تکانی را در طول ۹۰ دقیقه فیلم نمی‌‌‌بینید. دقیقا همان اتفاقی که برای «علفزار» رخ داد، با آنکه نسخه قاچاق شده «علفزار» ناقص بود اما به همین روش ضبط شده و انتشار پیدا کرده بود و این یعنی یک زنگ خطر، زنگ خطری که البته پیش از این نواخته شده بود اما راه‌حلی عملی دست‌کم تا اینجای کار از سوی مسوولان سازمان سینمایی ارائه نشده و پس از موضع‌‌‌گیری‌های لحظات ابتدایی تا قاچاق فیلم بعدی به فراموشی سپرده می‌شود.

چنانکه خبرگزاری مهر در این باره نوشته: دیگر فیلمی که به همین روال در شبکه‌‌‌های اجتماعی در حال انتشار است، نسخه پرده‌‌‌ای فیلم سینمایی «روز صفر» ساخته سعید ملکان است که اتفاقا این فیلم هم این روزها در سینماها با اقبال مخاطبان مواجه شده است. نسخه منتشر شده به لحاظ کیفیت اما متفاوت از «سگ بند» است و مخاطبان را راضی نمی‌‌‌کند و به دلیل تصویربرداری با تلفن همراه و حرکت بیش از اندازه تصویر قابل تماشا نیست، با این حال همین موضوع هم می‌تواند روی فروش فیلم تاثیر بگذارد.  این در حالی است که سینماهای کشور باید مجهز به دوربین‌‌‌های نظارتی و حضور افراد ناظر در سالن‌‌‌ها باشند تا ضبط فیلم از سوی برخی تماشاگران متخلف با ممانعت انجام شود. انتشار این نسخه شائبه‌‌‌هایی را هم درباره هماهنگی متخلفان با سالن‌‌‌دار سینمایی دامن زده است که این موضوع نگرانی گسترده از سوی صاحبان آثار را در پی داشته است.  نسخه قاچاقی فیلم‌‌‌های سگ بند و روز صفر این مخاطره جدی را در سینمای ایران ایجاد کرده که فیلم‌‌‌های موردپسند مردم در صورت عدم‌نظارت جدی و کامل، به سادگی قاچاق شده و تمامی معادلات سینمایی را برهم خواهد زد.