حکم دادگاه برای انتقال یک نقاشی به گورستان
بر اساس رای جدید دادگاه، این اثر هنری باید به مکانی که در آنجا خلق شده است بازگردانده شود. نکته قابلتوجه آن است که مکانی که این اثر در آن خلق شده است در حال حاضر به طور عمده به عنوان گورستان شناخته میشود. این فرسکو، مریم مقدس (س) باردار را به تصویر میکشد و از آن به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار دوران رنسانس یاد میشود. این فرسکو که در حوالی سال ۱۴۶۰ به اتمام رسیده است، گمان میرود توسط «پیرو دلا فرانچسکا» برای تزئین دیوار پشت محراب کلیسای «سانتا ماریا» در شهر «مونترچی» خلق شده باشد. دیوار و فرسکوی روی در از حادثه زلزله سال ۱۷۸۵ سالم باقی ماندند. بعدها این فرسکو را از دیوار جدا کردند و آن را در قسمتی از کلیسایی که در اندازه بسیار کوچکتری بازسازیشد به نمایش گذاشتند. در سال ۱۸۸۹ بود که این فرسکو به «پیرو دلا فرانچسکا» نسبت داده شد. این اثر از زلزله دیگری در سال ۱۹۱۷ هم جان سالم به در برد و در نهایت در سال ۱۹۹۲ مرمت و به ساختمان سابق یک مدرسه در «مونترچی» که به موزه «مدونا دل پارتو» تبدیل شده بود، منتقل شد. انتقال این اثر به موزهای که امروزه سالانه حدود ۴۰هزار بازدیدکننده جذب میکند، یک کشمکش قانونی بین شورای شهر «مونترچی»، اسقفنشین آن منطقه، مقامات محلی و وزارت فرهنگ بر سر موقعیت مکانی این اثر به راه انداخت. این کشمکش زمانی که دادگاه عالی ایتالیا بر بازگشت این فرسکو به خانه نخستش رای داد، وارد مرحله جدیدتری شد. «آلفردو رومانلی» شهردار «مونترچی» معتقد است کلیسای کوچکی که در گوشهای از شهر واقع شده و در سال ۱۹۵۶ بازسازی شده است دیگر وضعیت اولیه را ندارد. شهردار این شهر بیان کرد: «قرار دادن نماد مرتبط با تولد مسیح (ع) در گورستانی واقع در حومه شهر و در میان ۳هزار قبر، ایده خوبی به نظر نمیرسد.»