بازگشت آرام سینما به رونق

Untitled-1 copy

بیش‌‌‌ از انتظار، کمتر از رکوردها

مجموع فروش نوروزی امسال به بیش از 32‌میلیارد تومان رسیده است. سه فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌‌‌فر، «قدغن» ساخته مجید مافی و «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری اکران خود را از شب هفدهم اسفند و چهار فیلم «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی، «شادروان» ساخته حسین نمازی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و «روز صفر» کار سعید ملکان اکران خود را از ۲۵ اسفند آغاز کردند.

رکورددار فروش

فیلم «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی و بازی امیر جعفری، بهرام افشاری، نازنین بیاتی و بهاره کیان‌افشار به فروش 17‌میلیارد تومانی دست پیدا کرده است. فروش قابل‌توجه این فیلم می‌رود تا امیدها را برای شکستن رکورد فیلم دینامیت هم بیشتر کند. «دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی، دهم تیر ۱۴۰۰ پس از گذشت یک‌‌‌سال و نیم از تعطیلی سینماها در پی شیوع کرونا، روی پرده رفت؛ فیلمی کمدی که توانست با فروشی حدود ۵۸‌میلیارد تومان در طول ۹ ماه اکران، رکورد فروش سینمای ایران را بشکند. «دینامیت» در ۱۸ روز ابتدایی اکرانش، حدود ۴‌میلیارد تومان فروخت که با وجود افزایش قیمت بلیت سینماها برای امسال، به نظر می‌رسد «سگ‌‌‌بند» به کارگردانی مهران احمدی، اوضاع بهتری دارد؛ چرا که این فیلم، در ۱۸ روز ابتدایی اکران خود، ۱۳‌میلیارد تومان فروخته است. اگر «سگ‌بند» هم چون «دینامیت»، مدتی طولانی روی پرده بماند، بی‌گمان رکورد فروش سینمای ایران را خواهد شکست.

دیگر ‌میلیاردی‌‌‌ها

«موقعیت مهدی» که روایت زندگی برادران باکری است، با کمک سازمان صدا و سیما در دو بخش فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی ساخته شده است و در ۲۵ روزی که از اکران آن می‌‌‌گذرد، ۶‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون تومان فروش داشته که رقم قابل‌توجهی است. «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی یکی دیگر از فیلم‌‌‌هایی است که اکران نوروزی شد و در این مدت توانست حدود 5‌میلیارد و 500‌میلیون تومان فروش داشته باشد. همچنین فیلم سینمایی «روز صفر» ساخته سعید ملکان هم با 90هزار تماشاگر، بیش از 3میلیارد و 600میلیون تومان فروش داشته و «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان نیز در حدود 80هزار تماشاگر و بیش از 3میلیارد و300میلیون تومان فروش کرده است.

شکست‌‌‌های نوروزی

فیلم سینمایی «قدغن» به کارگردانی مجید مافی یکی دیگر از فیلم‌‌‌هایی است که در اکران نوروزی قرار دارد و از ۱۸ اسفند تا امروز، ۳۷۰‌میلیون تومان، سهم «قدغن» از فروش گیشه بود. فیلم سینمایی «گل به خودی» با فضایی موزیکال، قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی می‌شوند. «گل به خودی» با فروش ۳۷۰‌میلیون تومان در مجموع، تا اینجای کار، فروش کمی را تجربه کرده است.

بلیت نیم‌بها تا پیش از افطار

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان و کاهش فروش سینماها در بازه زمانی صبح تا ساعات اولیه افطار، فروش سالن‌‌‌ها معمولا به کمتر از نصف روزهای دیگر می‌‌‌رسد. این اتفاق هر ساله باعث می‌شود تا شورای اکران برای تشویق مردم به خرید بلیت سینماها تمهیداتی بیندیشد. بر همین اساس جلسه شورای صنفی نمایش روز گذشته ۱۴ فروردین ماه برگزار شد و بر اساس آن مصوب شد بلیت سینماها همه روزه در سراسر کشور در ماه مبارک رمضان تا ساعت ۱۹ نیم بها باشد.

نگرانی از کاهش فروش

با توجه به آغاز رسمی مراحل اولیه جام جهانی فوتبال، برخی از سینماداران ضمن ابراز نگرانی از کاهش فروش فیلم‌‌‌ها در سال پیش رو، پیشنهاداتی درباره نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌‌‌های سینما مطرح کرده‌‌‌اند. سعید خانی پخش‌‌‌کننده و سینمادار دراین‌باره گفته است: دو ماه تابستان مصادف با محرم و صفر است و فیلم کمدی نمی‌تواند اکران شود. در پاییز جام‌جهانی است و باید مشخص شود چه فیلم‌‌‌هایی اکران می‌شوند که مخاطب را جذب کنند. مجموع این شرایط باعث می‌شود تا بازار اکران با نگرانی‌هایی روبه‌رو باشد که البته در صورت اکران مشخص و منظم مسابقات فوتبال شاید بتوان بازار را دوباره رونق بخشید.