روغن سیاه، دامن رئیس را گرفت

اما برخی رسانه‌ها تغییر او را به اتفاقی که اخیرا برای یکی از آثار هنری موزه رخ داده بود ارتباط دادند. شنبه گذشته در جریان اجرای یک برنامه، پرفورمری که به طنابی وصل بود، ‌‌به دلیل یک مشکل فنی، با محتویات حوض روغن که یکی از آثار هنری موجود در موزه است، برخورد کرد. این موضوع با واکنش‌‌های بسیاری روبه‌رو شد که البته این حجم از انتقادها و واکنش‌‌ها انتظار نمی‌‌رفت. به هر روی، برخی از رسانه‌ها تغییر آقایی را با استفاده از مفهوم «برکناری» و به دلیل انتقادهای ناشی از برخورد یک پرفورمر به یک اثر هنری ارزشمند اطلاع‌‌رسانی کردند. این در حالی است که همچنان که گفته شد، آقایی که از مدیران منصوب دوره قبل بود پیش از این هم بارها مورد انتقادهای جدی قرار گرفته بود.

همچنین در پی اتفاق اخیر موزه هنرهای معاصر، برخی منتقدان استعفای رئیس موزه را خواستار شده بودند. پیش از اتفاق مربوط به حوض روغن، اعلام شده بود که برگزاری برنامه‌هایی در گرامیداشت حکیم نظامی گنجوی که از بزرگان تاریخ ادبیات ایران است، حاشیه‌هایی برای مدیریت موزه ایجاد کرده بود. منتقدان می‌‌گفتند موزه هنرهای معاصر با توجه به اهمیت آثار گرانبهایی که در آن وجود دارد، نباید میزبان برگزاری همایش شود و احتمال آسیب دیدن آثار هنری در این همایش‌‌ها وجود دارد. جالب آنکه محمود شالویی، دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی گفته بود: «در ابتدا بسیاری از افراد از جمله مدیریت موزه با برگزاری این نمایش موافق نبودند چرا که اعتقاد داشتند آثاری که درباره حکیم نظامی یا برگرفته از اشعار او باشد بسیار کم است. اما در بین مجموعه‌های خصوصی جست‌وجوهایی انجام و با مجموعه‌‌داران تعامل شد که خوشبختانه بعد از این جست‌وجو آثاری به دست آمد که بسیار ارزشمند است و آثاری از گنجینه موزه و مجموعه‌داران خصوصی در این نمایشگاه ارائه شد.» 

سرانجام دیروز قبل از ظهر، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی حکمی عبادرضا اسلامی‌کولایی را به عنوان جایگزین احسان آقایی به ریاست موزه هنرهای معاصر تهران منصوب کرد. البته در بخشی  ازحکم انتصاب این مقام مسوول با تاکید بر لزوم حفظ و حراست از آثار موزه، آمده است: «امید است با مدیریت تخصصی موزه و نمایش و معرفی هدفمند و پژوهش‌محور آثار گنجینه و توجه به حفاظت و حراست از این میراث گرانبها با استفاده از نظریات تخصصی هنرمندان و صاحب نظران، ظرفیت‌های موزه هنرهای معاصر تهران در گستره ملی و بین‌المللی بیش از پیش به منصه ظهور برسد.»

عبادرضا اسلامی‌کولایی پیش‌‌تر عضویت شورا و معاونت موسسه آموزشی علمی، کاربردی فرهنگ و هنر را بر عهده داشته است. معاونت اداری، مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مدیریت کل پشتیبانی شرکت بازرگانی دولتی ایران، قائم‌‌مقام و معاونت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران از دیگر سوابق اسلامی است.