اعلام نتایج اولیه آرای مردمی در فیلم فجر

 با توجه به وضعیت کیفی فیلم‌‌‌های این دوره، بعید است که ترکیب پنج‌گانه یاد شده تا پایان جشنواره دچار تحول اساسی شود و بر همین اساس، احتمالا سیمرغ مردمی بر شانه یکی از همین پنج فیلم خواهد نشست. طبق آماری که جشنواره اعلام کرده، فیلم‌‌‌های محبوب تماشاگران جشنواره فیلم فجر از آرای مربوط به ۲۰۶‌هزار و ۴۱۵ بلیت فروخته شده، رتبه‌‌‌بندی شده‌‌‌اند. این رای‌گیری توسط سامانه سمفا انجام می‌شود.

 اما در روز پنجم جشنواره، سرانجام مسعود نقاش‌زاده دبیر این رویداد از کمند کرونا رها شد و به برج میلاد قدم گذاشت. او درباره حضور برخی فیلم‌‌‌های ضعیف در ویترین جشنواره هم گفت: هیات انتخاب واقعا تلاش کردند تا تنوع ژانری در فیلم‌‌‌های این دوره وجود داشته باشد. طبیعی است که همه این فیلم‌‌‌ها از نظر کیفی هم‌‌‌سطح نباشند. ما در برخی ژانرها هنوز مهارت و توانایی لازم را پیدا نکرده‌‌‌ایم. ما فیلم ورزشی و اکشن در طول این سال‌ها کم ساخته‌‌‌ایم.  اما افزون بر این روز جمعه، در خانه جشنواره که همان سالن‌‌‌ همایش‌‌‌های برج میلاد است، دو فیلم «بی مادر» و «دسته دختران» روی پرده رفتند.

فیلم بی‌‌‌مادر چندان مورد توجه قرار نگرفت و فیلم دسته دختران هم با توجه به حضور بازیگرانی چون نیکی کریمی، پانته‌‌‌آ پناهی‌‌‌ها، ‌‌‌فرشته حسینی و هدی زین‌العابدین و... با استقبال نسبی روبه‌رو شد.

با این حال بی‌‌‌حوصلگی کارگردان و برخی از عوامل این فیلم در نشست مطبوعاتی، انتقادهای بسیار گسترده‌‌‌ای در پی داشت.

تولید انبوهی از زباله به‌ویژه دورریزهای پلاستیکی در خانه جشنواره از دیگر نکاتی بود که بسیار مورد توجه است. اگرچه رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی ناشی از شیوع کرونا اصلی‌‌‌ترین دلیل افزایش استفاده از ظروف پلاستیکی است با این حال به نظر می‌رسد که می‌شد با تمهیداتی از حجم بسیار قابل‌توجه زباله‌‌‌های پلاستیکی در فرآیند پذیرایی کاسته شود.  از روز گذشته نیز گمانه‌زنی‌های اولیه درباره نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره و برندگان سیمرغ‌ها نیز مطرح شده است.