آغاز پر ماجرای جشنواره

در هر روز دو بار فیلم‌‌‌های حاضر در بخش رقابتی سودای سیمرغ روی پرده می‌‌‌روند؛‌‌‌ یک فیلم در ساعت‌های ۱۳ و ۱۹:۱۵ و فیلم دیگر ساعت‌های ۱۵:۴۵ و ۲۱:۳۰. در نمایش‌‌‌های روز اول جشنواره، فیلم بیرو با انتقادهای گسترده‌‌‌ای روبه‌رو شد و در ادامه فیلم «مرد بازنده» که با استقبال قابل‌توجهی روبه‌رو بود، توانست نقدهای مثبت بسیاری از حاضران بگیرد. هوای سرد روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه باعث شده بود که بیشتر حاضران در جشنواره، ‌‌‌اوقات خود را در فضاهای داخلی و سرپوشیده برج میلاد بگذرانند. این موضوع و همچنین ازدحام جمعیت در سالن‌‌‌های نشست پرسش و پاسخ نگرانی‌های بسیاری را در زمینه کرونا، دامن زد. به همین دلیل روابط عمومی جشنواره تصمیم گرفت محل برگزاری نشست‌‌‌ها را تغییر داده و به سالن اصلی که فضای بزرگ‌تری دارد، منتقل کند.

P32 (8)

بیرو

این فیلم به بخشی از زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه‌‌‌بان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2018 در دوران نوجوانی می‌‌‌پردازد.

مجید برزگر، تهیه‌‌‌کننده: در این مدت شرایط ساخت فیلم‌‌‌های مستقل دیگر به آخر راه خودش رسیده است. امسال فیلم دیگری به نام «علت مرگ نامعلوم» هم داشتم که متاسفانه در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد. «بیرو» از این نظر که سفارشی نبود، برای من قابل‌توجه بود. البته من مدتی بعد از تکمیل طرح به فیلم پیوستم.

مرتضی علی عباس میرزایی، کارگردان: در این فیلم من آزادی عمل زیادی داشتم و فکر می‌‌‌کنم که شما با فیلمی مستقل طرف هستید. در ابتدا من می‌خواستم درباره یک قهرمان دیگر فیلم بسازم. اما بعد از تحقیقات زیاد متوجه شدیم که زندگی علیرضا بیرانوند گزینه خوبی برای دراماتیزه شدن است و تصمیم گرفتیم درباره این موضوع فیلم بسازیم. ما قهرمانان ورزشی بسیاری به‌‌‌خصوص در نسل خود در حوزه‌‌‌های مختلف ورزشی داریم و اتفاقا می‌توان از ظرفیت چهره‌‌‌های کمتر شناخته شده نیز استفاده کرد چون ساختن فیلم ورزشی به معنای پروراندن قهرمان است. من در ابتدای تیتراژ گفته‌‌‌ام که فیلم به روایت مرتضی علی عباس میرزایی است. خود بیرانوند هم فیلم را دوست داشت و راضی بود که فیلم را به جشنواره بدهیم.

حسین بیرانوند، بازیگر: ما با آقای علیرضا بیرانوند از یک ایل هستیم اما نسبت فامیلی نداریم. من در تیم محلی‌‌‌مان بازی می‌کردم و اضافه شدنم به این پروژه به این شکل بود که یکی از عوامل عکس مرا دیده بودند و از من خواستند که نقش آقای بیرانوند را بازی کنم. الگوی من علیرضا بیرانوند بود و خیلی دلم می‌‌‌خواست او را ببینم. خداروشکر توانستم با کمک عوامل، این نقش را بازی کنم.

صحرا اسداللهی، بازیگر: من عاشق ایفای نقش مادر هستم و تلاش کردم در تک‌تک ‌‌‌پلان‌‌‌ها مادر بودن خود را باور کنم. باید بگویم سن من فاصله چندانی با مادر آقای بیرانوند ندارد چون ایشان در جوانی ازدواج کرده‌‌‌اند.

P32 (1)

مرد بازنده

فیلم درباره کارآگاهی است که مسوول پرونده یک قتل می‌شود و این موضوع زندگی خانوادگی‌‌‌اش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

محمدحسین مهدویان، کارگردان: من این را قبول ندارم که اغلب قهرمانان معترض افراطی هستند. ما بر اساس شخصیت‌‌‌های واقعی فیلم نساخته‌‌‌ایم و همگی آدم‌‌‌های داستان هستند و حتما از محیط اطراف الهام می‌‌‌گیریم. این فیلم کاملا ایرانی است و بر اساس محتوای فهم ایرانی ساخته شده است. فیلم جهان محدودی دارد و قرار نیست توضیح بیشتری از وقایع داستان بدهیم. اینکه با شخصیت رسول در ذهن شما چه چیزی شکل گرفته است بر اساس تصویرسازی ذهن‌‌‌تان است. اینکه بخواهیم قسمت دومی بسازیم را متصور نیستم.

جواد عزتی، ‌‌‌بازیگر: امیدوارم هر فیلمی بازی می‌‌‌کنم نقش درستی داشته باشم. اینکه کاراکتری در سن و سال خودش بازی نکند نقش را سخت‌‌‌تر می‌کند و طبیعتا از این منظر نقش سختی بود. از نظر شخصیت‌‌‌پردازی، مهدویان این فیلم را دو سالی در ذهنش پروراند و وقتی این نقش به من پیشنهاد شد، غافلگیر شدم؛ چون بارها درباره این فیلمنامه با او حرف زده بودم، بدون اینکه به او بگویم از این نقش خوشم می‌‌‌آید. استانداردها به‌‌‌خوبی رعایت شد و کاراکتر به‌‌‌قدری پخته شده بود که نصف راه را رفته بودیم. باعث خوشحالی بود که با شخصیت فیلم آشنا بودم. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌‌‌های مهدویان بود.

آناهیتا درگاهی بازیگر: نقش بار خوبی داشت و تا انتهای فیلم هرکس فکر می‌کرد شاید کاراکتر من قاتل باشد و این رمزآلود بودن نقش را می‌‌‌پسندم و از کار خوشحالم.

بابک کریمی بازیگر: دوست داشتم با عزتی همکاری داشته باشم. ۹ سال پیش در تئاتری حضور داشتم و می‌‌‌خواستم بدانم بازیگر اصلی تئاتر کجا هست که بعد با جواد عزتی آشنا شدم. گریم عزتی روزانه پنج ساعت طول می‌‌‌کشید. بازیگری تنها ردکارپت و دوربین نیست و این سختی‌‌‌ها را هم باید دید.