بخش مردمی جشنواره فیلم فجر امسال چگونه برگزار میشود؟
سیمرغ سرگردان
در آن مقطع با وجود اینکه چند سالی بود خانه سینما پس از آزمون و خطاهایی، به شیوهای تازه برای رایگیری رسیده بود از سیستم سمفا برای این کار استفاده شد، اما این سامانه حاشیههای زیادی درست کرد. از آنجا که سیمرغ مردمی جشنواره فجر به دلیل آنکه از سوی مخاطب برگزیده میشود، برای بسیاری از سینماگران و حتی مردم علاقهمند به سینما از سیمرغ بهترین فیلم جشنواره هم مهمتر و جذابتر تلقی میشود، شفافیت و صحت آرا اهمیتی چند برابر دارد. به گزارش «ایسنا» البته هنوز مشخص نیست خانه سینما مسوول رایگیری مردمی جشنواره است یا سامانه سمفا که اخیرا در اختیار موسسه سینماشهر قرار گرفته، ولی این انتظار هست که چهلمین دوره جشنواره فجر دیگر محل زمان آزمون و خطا نباشد و حرف و حدیثی در اهدای این جایزه به وجود نیاید. سال گذشته محمدحسین قاسمی تهیهکننده فیلم «ابلق» در این باره پیش از اختتامیه جشنواره در پی بروز حاشیههایی که در آرای مردمی به وجود آمده بود، گفت: با اختلالی که در سامانه سمفا و سیستم رایگیری جشنواره فیلم فجر در بخش مردمی وجود دارد، به نظر میرسد سیمرغ مردمی این دوره از جشنواره اعتباری ندارد. اگرچه در نهایت همین فیلم برنده سیمرغ بهترین اثر از نگاه تماشاگران شد، اما عنوان شده بود برای برخی فیلمهای دیگر تعداد تماشاگرانی که در سالن سینما فیلمی را تماشا کرده بودند با تعدادآرایی که به آن فیلم اضافه شده بود تناسبی نداشت و همین قضیه صحت رایگیری را در سامانهای که حتی زمان بلیت فروشی هم مختل شده بود، در هالهای از ابهام قرار داد. حالا در چهلمین دوره، یکی از تهیهکنندههای حاضر در جشنواره تاکید میکند: همانطور که الان میزان مخاطب و فروش در سینماها و حتی سانسها با جزئیات به طور کاملا مشخص است، آرای مردمی جشنواره فجر هم باید شفافیت لازم را داشته باشد.
علی سرتیپی تهیهکنننده فیلم «شهرک» میگوید: در پروسه رایگیری برای بهترین فیلم تماشاگران جشنواره فجر مشکلاتی وجود دارد که متاسفانه در سالهای قبل هم رخ میداد از جمله اینکه صاحبان فیلمها با هزینه ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان و با خرید بلیت، آرای فیلمهای خود را بالا میبردند و این معضلی است که باید برطرف شود تا کسانی که رای میدهند هم خودشان بلیت خریده باشند و هم در سالن سینما حضور داشته باشند و فیلم را ببینند. او ابراز امیدواری کرد که امسال در دوره چهلم آرای مردمی شفافیت داشته باشد.
پیشتر علی آشتیانیپور که به مدت ۵سال عهدهدار آرای مردمی جشنواره فیلم فجر با مسوولیت خانه سینما بود نیز گفته بود: شفافیت زمانی معنا پیدا میکند که اسناد، معتبر باشند و هر کسی اعتراض داشت اسناد و اطلاعات قابل رویت را به او ارائه کنید. آنچه ما فکر میکردیم ۵سال برایش خون جگر خوردهایم، برای این بود که فقط کسانی تاثیر داشته باشند که بیننده بیواسطه هستند و کسانی که حتما در سالن نمایش فیلم حضور دارند. هر کسی که میتوانست در رایها تاثیر بگذارد از سبد رایها خارج میشد و نتیجه نهایی چیزی بود که با چشم بسته میتوانستیم قسم بخوریم پاک است.