Untitled-1

  پایان رقابت ؟

امسال دو فیلم «قهرمان» و «ماشین من را بران» در رویدادها و جشنواره‌‌‌های متعددی رودرروی هم قرار گرفتند و با هم رقابت کردند. این دو در بخش رقابتی جشنواره فیل مکن نامزد کسب نخل طلا بودند و در نهایت فرهادی موفق به کسب جایزه بزرگ هیات داوران (دومین جایزه مهم پس از نخل طلا) شد و ساخته «هاماگوچی» نیز 3 جایزه بهترین فیلمنامه، فیپرشی و جایزه کلیسای جهانی را به خود اختصاص داد.

در چهاردهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک، جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه به ژاپن رسید و اصغر فرهادی هم جایزه بهترین کارگردانی را به خود اختصاص داد.

در ادامه «قهرمان» و «ماشین من را بران» به ترتیب به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران و ژاپن در نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار انتخاب شدند. کمپانی آمازون پخش فیلم «قهرمان» را در آمریکا بر عهده گرفت و کمپانی رقیب یعنی نتفلیکس هم حق پخش فیلم ژاپنی را در آمریکا در اختیار گرفت. «قهرمان» تا به امروز از سوی هیات ملی نقد آمریکا (NBR) برنده بهترین فیلم خارجی و بهترین فیلمنامه سال شده و از سوی دیگر فیلم سینمایی «ماشین من را بران» به تازگی از سوی جوایز انجمن منتقدان فیلم نیویورک و لس آنجلس به عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شده است.

حالا در جوایز گلدن گلوب، ‌‌‌ رقیب ژاپنی گوی رقابت را از قهرمان ربوده و دست فیلم ایرانی از جوایز این دوره کوتاه مانده است. اگرچه باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا اسکار، موازنه رقابت این دو فیلم را به نفع فرهادی تغییر خواهد داد یا نه اما معادلات و مناسبات این جوایز و رقابت‌‌‌ها نشان می‌دهد که شانس «ماشین من را بران» بیشتر از «قهرمان» است.

  برندگان گلدن گلوب

مراسم اعطای جوایز هفتاد و نهمین دوره جوایز سینمایی و تلویزیونی گلدن گلوب با وجود حواشی یک سال اخیر برای انجمن مطبوعات خارجی هالیوود سرانجام بدون پخش تلویزیونی، مراسم فرش قرمز و ستاره‌‌‌های هالیوودی برگزار شد و برندگان این رویداد از طریق شبکه اجتماعی و سایت این جوایز معرفی شدند.

معروف‌‌‌ترین برنده در این دوره از جوایز، نیکول کیدمن بازیگر معروف آمریکایی است. این بازیگر55 ساله پیش از این 6بار جایزه گلدن گلوب را برای بازی در فیلم‌‌‌های مختلف دریافت کرده بود و امسال هفتمین جایزه گلدن گلوب را برای بازی در فیلم «پادشاه ریچارد» گرفت. جالب اینکه همین فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را هم گرفته است. از این نظر فیلم پادشاه ریچارد، موفق‌‌‌ترین فیلم گلدن‌گلوب از حیث انتخاب بازیگر است. به هر روی نیکول کیدمن در طول دوران کاری خود افتخارات گوناگونی از جمله یک جایزه اسکار، یک جایزه آکادمی فیلم بریتانیا و دو جایزه امی ساعات پربیننده دریافت کرده است. . مجله تایم در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۸ از او به‌‌‌عنوان یکی ۱۰۰ شخص تاثیرگذار جهان یاد کرده و نامش چند بار در رتبه‌‌‌بندی‌‌‌های پردرآمدترین بازیگران زن جهان آمده است. نیویورک‌تایمز در ۲۰۲۰ نام او را در رتبه‌‌‌بندی بزرگ‌ترین بازیگران قرن بیست‌و یکم قرار داد.

  بهترین فیلم درام

فیلم «قدرت سگ» ساخته «جین کمپیون» در شاخه سینمایی جایزه بهترین فیلم، برنده گلدن گلوب شد. قدرت سگ، یک فیلم درام و وسترن تولید مشترک بین‌المللی آمریکا، کانادا و نیوزلند به نویسندگی و کارگردانی جین کمپیون است که بر اساس رمانی به همین نام نوشته توماس ساویج ساخته شده است‌‌‌. در این فیلم بندیکت کامبربچ، کریستین دانست، جسی پلمونس، توماسین مک‌‌‌کنزی و کدی اسمیت‌مک‌‌‌فی بازی می‌کنند. این فیلم در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز هم برنده شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی شد.

  بهترین فیلم کمدی/ موزیکال

فیلم سینمایی «داستان وست‌ساید» ساخته «استیون اسپیلبرگ» هم جایزه بهترین فیلم کمدی-موزیکال را گرفت. این فیلم موزیکال آمریکایی دومین اقتباس بلند از یک موزیکال صحنه‌‌‌ای به همین نام است. مراحل اولیه تولید این فیلم در سال ۲۰۱۴ توسط کمپانی استودیو قرن بیستم آغاز شد و نویسنده آن، تونی کوشنر در سال ۲۰۱۷ نوشتن فیلمنامه را آغاز کرد. در ژانویه ۲۰۱۸، اسپیلبرگ برای کارگردانی استخدام شد و مراحل انتخاب بازیگران در سپتامبر ۲۰۱۸ آغاز شد. در سال 2020 فیلم آماده اکران بود اما انتشار آن به‌‌‌دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ یک سال به تاخیر افتاد. انسل الگورت، ریچل زگلر، آریانا دبوز، دیوید آلوارز، مایک فیست و ریتا مورنو از بازیگران فیلم هستند.