کشمکش در آستانه جشنواره

اما پس از انتشار این خبر، روابط عمومی فیلم «قاتل و وحشی» بیانیه‌ای منتشر کرد و در پاسخ به نقاش‌زاده نوشت: ایشان را به مطالعه فراخوان منتشرشده برای چهلمین جشنواره فیلم فجر به تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ارجاع می‌دهیم که در بند هفت از مقررات عمومی بخش چشم‌انداز سینمای ایران صراحتا اعلام شده که فیلم‌های این بخش نباید توسط هیات انتخاب دوره‌های قبل جشنواره فجر بازبینی شده باشند و قانونی درباره پر کردن فرم جشنواره در دوره‌های پیشین وجود ندارد و در نتیجه «قاتل و وحشی» با توجه به بازبینی نشدن در دو دوره گذشته مشکلی از این بابت ندارد.»

در این بیانیه همچنین آمده بود: « تولید و مراحل فنی «قاتل و وحشی» ماه گذشته به پایان رسیده و آماده نمایش شده و این فیلم هیچ نمایش داخلی و خارجی هم نداشته است پس بر اساس سایر بندهای فراخوان هم مشکلی برای حضور آن در جشنواره فجر وجود نخواهد داشت. درنتیجه از دبیر محترم جشنواره فجر انتظار می‌رود به جای اعمال نظرات شخصی به قانون بیّن جشنواره و فراخوان آن عمل کند و تصمیم برای حضور «قاتل و وحشی» در چهلمین جشنواره فجر را به هیات انتخاب بسپارد.»

این بیانیه همچین با ارجاع به سخنان رئیس سازمان سینمایی، خواستار عمل به قانون در همه سطوح و مراحل شده بود. اما روز گذشته دبیرخانه جشنواره فیلم فجر با تایید دوباره سخنان دبیر جشنواره اعلام کرد بر اساس بند ۷ آیین‌نامه جشنواره، این فیلم سینمایی امکان حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر را  به‌دلیل آنچه عدم‌تطابق با آیین‌نامه جشنواره عنوان شده،  ندارد.

در بند هفت آیین‌نامه چهلمین جشنواره فیلم فجر آمده است: به‌عنوان قاعده کلی، جشنواره فیلم فجر، فقط فیلم‌هایی را که حداکثر در سال پیش از برگزاری جشنواره تولید شده و قبلا به جشنواره ارائه نشده باشد، می‌پذیرد. بنابراین کلیه فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های رقابتی، باید از سال ۱۳۹۹ به بعد تولید شده و در دوره‌های‌ گذشته جشنواره نیز مورد بازبینی هیات انتخاب قرار نگرفته باشند.

دبیرخانه جشنواره چهلم اعلام کرد: بر اساس مستندات موجود در دبیرخانه جشنواره فیلم فجر، فیلم «قاتل و وحشی» ساخته حمید نعمت‌الله، پیش از سال ۱۳۹۹ تولید شده، فرم شرکت در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده، مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته و صورت‌جلسه آن به امضای هفت عضو هیات انتخاب دوره سی‌وهشتم رسیده است. بنابراین برخلاف فضاسازی رسانه‌ای صورت‌گرفته، با توجه به آیین‌نامه جشنواره، فیلم قاتل و وحشی از نظر قانونی امکان حضور در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را نخواهد داشت. بدیهی است در صورت لزوم، روابط عمومی جشنواره، سند ارائه و بازبینی فیلم مذکور در جشنواره سی‌وهشتم فجر را منتشر خواهد کرد.