تنور داغ تئاتر

هر چند گروه‌های نمایشی از ابتدای مهر آرام آرام و با بیم و امید، تولید و اجراهای عمومی آثار نمایشی و میزبانی از مخاطبان مشتاق و دلتنگ تالارها و آثار تئاتری را آغاز کردند؛ در سایه استمرار شرایط و با گذشت ۶۰ روز، در آستانه ورود به هفته نخست آذر شاهد گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هستیم.

 این شور، شعف و نشاط به حدی است که تنها طی ۵۹روز از آغاز فعالیت تماشاخانه‌ها، شاهد رکودشکنی هفته نخست آذر نسبت به دهه آخر آبان با به صحنه رفتن ۵۸ نمایش در ۲۲ سالن نمایش دولتی و خصوصی هستیم.

همین امر چشم‌انداز بازگشت شرایط تولید، اجرای عمومی و اقبال مخاطبان به آثار نمایشی را اگر نه همانند، اما نزدیک به رکوردهای قبل از شیوع کرونا در کشورمان همسو با دیگر نقاط جهان واقعی‌تر و باورپذیرتر می‌کند.

نکته مهم دیگر البته بازگشت چهره‌های مطرح و محبوب تئاتر بر روی صحنه‌ها است؛ اتفاقی که اشتیاق عمومی برای دیدن نمایش‌های روی صحنه را دوچندان می‌کند.

و حالا بعد از دوماه از بازگشت آرامشی نسبی و رنگ باختن شهرها و استان‌های کشور از قرمزی به زرد و آبی، ‌رکورد اجراهای روی صحنه جابه‌جا می‌شود و میزان فروش نمایش‌ها، امید تئاتری‌ها به بازگشت زندگی عادی را بیش از پیش می‌کند.

  حساب و کتاب بازار تئاتر

از امروز ۵۸ گروه تئاتری روی صحنه هستند. با توجه به اینکه ظرفیت هر سالن حداکثر باید تا ۵۰درصد تکمیل شود، میزان استقبال از نمایش‌ها و میانگین تماشاگران کمتر از دوره‌های گذشته و پیش از کروناست. با این حال بر اساس برآوردهای میدانی می‌توان گفت که میانگین تماشاگر برای هر اجرا حدودا ۳۰ نفر است. این تخمین با توجه به اجرای گروه‌های کوچک‌تر در سالن‌های کوچک تئاتر در تهران، رقم قابل پذیرشی است.

در مقابل میانگین قیمت بلیت تئاتر از ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است. با این حساب می‌توان گفت که جامعه تئاتری روزانه در تهران حدود ۸۳ میلیون تومان است که البته رقم چندانی نیست. با این حال در مقایسه با دوران تعطیلی تئاترها امیدبخش است. اگر همین اوضاع ادامه پیدا کند، با وجود سالن‌های مختلف تئاتر در تهران، زمینه‌های لازم برای ثبت رکوردهای چند صدمیلیونی در روز برای گروه‌های تئاتری فراهم است.