بهار سریال‌های ایرانی در شبکه خانگی

  «نیسان آبی» منوچهر هادی

 «نیسان آبی» قرار بود به‌عنوان یک فیلم سینمایی کمدی ساخته شود؛ اما درنهایت تبدیل به سریال شد و قرار است از فیلیمو پخش شود. تولید «نیسان آبی» به تهیه‌کنندگی احسان ظلی‌پور از اواخر بهار ۱۴۰۰ شروع شد و از دیروز چهارشنبه ۲۸مهرماه اولین قسمت آن منتشر می‌شد. این سریال کمدی جدیدترین مجموعه طنز فیلیمو است که هادی بعد از ساخت آثار سینمایی همچون «آینه بغل»، «رحمان ۱۴۰۰» و «من سالوادور نیستم» می‌سازد و فیلم‌نامه این کار را سعید دولتخانی و سعید هوشیار بر اساس فیلم‌نامه سینمایی «نیسان آبی» نوشته کمیل روحانی به نگارش درآورده‌اند. داستان سریال درباره یک راننده است که با یک «نیسان آبی» کار می‌کند و وضع مالی مناسبی ندارد؛ اما طی اتفاقاتی ثروتمند می‌شود. حسین یاری، یکتا ناصر، بهناز جعفری، مهران غفوریان، جمشید هاشم‌پور، علیرضا خمسه و سحر قریشی، بازیگران این مجموعه هستند.

  «نوبت لیلی» هم می‌رسد

 «نوبت لیلی» نخستین تجربه روح‌الله حجازی در سریال‌سازی است که فیلم‌برداری فاز اولش در شمال به پایان رسیده و درحال حاضر بازیگران در تهران مقابل دوربین رفته‌اند. در خلاصه داستان آن آمده است: «لیلی که اتفاقات شوم زمان کودکی‌اش را ناشی از نفرینی کهن می‌داند، از طریق کتابی مرموز درمی‌یابد که او و خانواده‌اش تاکنون در زمان‌ها و مکان‌های موازی بسیاری زیسته‌اند و اکنون «نوبت لیلی» است تا با رمزگشایی از کتاب و یافتن تابلوی ارزشمند نیاکانش دست به انتخابی بزند که به تمام این زندگی‌های زیسته معنا بدهد. روح‌الله حجازی، سروش چیت‌ساز و مهدی شیرزاد فیلم‌نامه را نوشته‌اند و پردیس احمدیه، مریلا زارعی، حمید فرخ‌نژاد، گوهر خیراندیش، مهران غفوریان، مسعود کرامتی و... بازیگران این مجموعه هستند.

  «جزیره» به جای پایتخت

 «جزیره» به کارگردانی سیروس مقدم، نویسندگی علی طالب‌آبادی و تهیه کنندگی مشترک منوچهرمحمدی و امیرحسین حیدری به زودی پخش خود را در فیلیمو آغاز می‌کند. این سریال دومین فعالیت مقدم در شبکه نمایش خانگی پس از سریال «خواب‌زده» محسوب می‌شود؛ کارگردانی که بعد از کمدی «پایتخت» و ماوراییِ «خواب‌زده» درحال ساخت یک درام اجتماعی است.

در تعریف حال و هوای این سریال آمده است: «جزیره مکان نیست، بهانه کشمکش بین آدم‌هایی ست که سرنوشت خود را در آن جست‌وجو می کنند و دست‌مایه‌ای است برای تلاش کسانی که تصمیم دارند از زندگی سهم بیشتری داشته باشند؛ آنها برای رسیدن به جزیره دست به هرکاری می‌زنند.»

محمدرضا فروتن، هنگامه قاضیانی، میترا حجار، حسام منظور، غزل شاکری، کاظم سیاحی، اکبر زنجانپور و حمیدرضا پگاه از بازیگران این مجموعه هستند.

  «شبکه مخفی زنان» در جنبش‌های نوظهور

سریال «شبکه مخفی زنان» هم یکی دیگر از سریال‌های جدید است که طراحی قصه آن برعهده محسن قرایی بوده و فیلم‌نامه‌اش را محمد رحمانیان نوشته و افشین هاشمی کارگردانی‌اش می‌کند. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده این سریال است که برای نماوا ساخته می‌شود. درحال حاضر در مرحله فیلم‌برداری قرار دارد و بیش از ۴۰درصد آن مقابل دوربین رفته است. در خلاصه داستان این سریال تاریخی که در سال ۱۳۰۰ می‌گذرد، آمده است: «در ابتدای قرن چهاردهم شمسی، وقتی شاه متوجه جنبش‌های نوظهور مربوط به حقوق زنان در کشور می‌شود، ماموریت ویژه‌ای به یکی از اهالی دربار خود می‌دهد و...»لیلا حاتمی، سیامک انصاری، شبنم مقدمی، حمید فرخ نژاد، مهدی هاشمی و احمد مهرانفر از بازیگرانی هستند که در این اثر بازی می‌کنند.

  «ساخت ایران ۳» بدون زوج همیشگی

سری سوم سریال «ساخت ایران» در ترکیه درحال تولید است و یکی دیگر از سریال‌های اختصاصی فیلیمو محسوب می‌شود. این سریال که کارگردانی آن را بهمن گودرزی برعهده دارد و سیدامیر پروین‌حسینی تهیه‌کننده آن است، در ۲۰ قسمت درحال تولید است. در خلاصه داستان رسمی فصل سوم «ساخت ایران» آمده است: «غلام» در جنوب ایران غواص است. یک روز «بهین» که بدهی سنگینی بالا آورده، از او کمک می‌خواهد. «غلام» که به «بهین» علاقه دارد تصمیم می‌گیرد به او کمک کند. اما حل مشکل «بهین» برای غلام دردسرهای زیادی را به دنبال دارد. بازیگران اصلی این مجموعه امین حیایی و مجید صالحی هستند و برخلاف فصل گذشته محمدرضا گلزار در این فصل حضور ندارد.

  «جیران» روایتی از ناصرالدین شاه

سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی کارگردان موفق و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه دیگر پروژه اختصاصی فیلیمو است.

داستان این سریال پس از مرگ امیرکبیر و آشنایی ناصرالدین شاه با جیران آغاز می‌شود و تا حدود ۶ سال از زندگی ناصرالدین شاه و جیران را دربرمی‌گیرد. احسان جوانمرد و حسن فتحی فیلم‌نامه این سریال را نوشته‌اند و در خلاصه داستانش آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایها الناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد...»

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیرجعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور، کتانه افشاری‌نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل‌کاشی، هومن برق نورد، مریلا زارعی و... بازیگران این سریال هستند.

  «یاغی» دستپخت یک کارگردان جوان

سریال «یاغی» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی مازیار هاشمی برای فیلیمو ساخته می‌شود. محمد کارت از کارگردانان سینمای کوتاه با فیلم سینمایی بلند «شنای پروانه» که برای اولین بار در سی‌وهشتمین جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شد، جایگاه خود را در مقام کارگردان تثبیت کرد و الان مشغول ساخت اولین سریال خود است. اطلاعات زیادی از این سریال منتشر نشده است و فقط تا این لحظه پارسا پیروزفر و طناز طباطبایی به‌عنوان بازیگران اصلی معرفی شده‌اند.

  «آهوی من مارال» روایت دیگری از ناصرالدین شاه

«آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی سعید خندق‌آبادی قرار است در ۳ فصل تولید شود و بیش از ۵۰درصد آن مقابل دوربین رفته است. این سریال یک درام عاشقانه است که درنهایت به یک تراژدی تبدیل می‌شود. در خلاصه قصه این سریال آمده است: ناصرالدین شاه، دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه رسیده و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان، صاحبقران می‌شود. حسن معجونی، شبنم مقدمی، علیرضا کمالی، الهام کردا، علیرضا آرا، لیلا بلوکات، جواد یحیوی، فریبا کوثری، ترلان پروانه، متین ستوده، روزبه حصاری، سیروس همتی و... بازیگران این سریال هستند. نکته مهم اینکه هنوز پلت‌فرم پخش‌کننده این سریال معرفی نشده است.