جدال جیمزباند با کرونا

«زمانی برای مردن نیست» در گیشه بین‌المللی نیز ۵/ ۸۹میلیون دلار به فروش خود اضافه کرد تا مجموع فروش بین‌المللی‌اش به ۲۵۷میلیون دلار برسد و با احتساب فروش ۵۶میلیون دلاری این فیلم در هفته نخست اکران در آمریکا، مجموع فروش جهانی آن هم‌اکنون ۳۱۳میلیون دلار است. این فیلم با بودجه ۲۵۰میلیون دلاری ساخته شده و حدود ۱۰۰میلیون دلار نیز هزینه تبلیغاتش در سراسر جهان بوده است.

بیست‌وپنجمین «جیمز باند» به کارگردانی کری فوکانا پس از فرآیند تولید پرحاشیه که با کناره‌گیری «دنی بویل» از کارگردانی، آسیب‌دیدگی دنیل کریگ در صحنه فیلم‌برداری و وقوع یک انفجار در حین ساخت فیلم همراه بود، برای اکران عمومی نیز با چالش‌های زیادی روبه‌رو بود. در این فیلم دنیل کریگ در آخرین حضور خود در نقش مامور ۰۰۷ در کنار «رامی مالک» بازیگر برنده اسکار و «لئا سیدو» مقابل دوربین رفته‌ است.

آنا دی آرماس و لاشانا لینچ از دیگر بازیگران فیلم «زمانی برای مردن نیست» هستند که تهیه‌کنندگی آن را نیز همچون گذشته باربارا براکلی و مایکل جی.ویلسون بر عهده دارند. گرچه برای برخی از فیلم‌ها فروش ۵۶میلیون دلاری در ۳ روز می‌تواند شادی بزرگی باشد، اما «زمانی برای مردن نیست» یک فیلم معمولی محسوب نمی‌شود و انتظار می‌رفت این فیلم بتواند کارش را با فروش ۶۰ تا ۷۰میلیون دلار در ۳ روز اول اکرانش شروع کند. هرچند آمار فروش خیلی پایین‌تر از این رقم نیست، اما با توجه به نقدهای مثبتی که این فیلم دریافت کرده و اینکه دنیل کریگ برای آخرین‌بار در نقش جیمز باند ظاهر شده است، این رقم می‌توانست کمی بیشتر هم باشد.

این فیلم که قرار بود آوریل ۲۰۲۰ اکران خود را شروع کند، همزمان با شیوع کرونا مجبور شد تا چندین بار زمان اکرانش را به تعویق بیندازد و همین هم میلیون‌ها دلار هزینه اضافی بار آن کرد. کارشناسان فروش سینما پیش‌بینی می‌کنند «زمانی برای مردن نیست» باید حداقل فروشی ۸۰۰میلیون دلاری را ثبت کند تا بتوان گفت موفق شده است از پس این هزینه‌ها برآید.

در هر حال جیمز باند از نظر سودآوری بیشتر بر گیشه بین‌المللی حساب می‌کند؛ چون می داند مخاطبان قدیمی‌اش را می‌تواند به سالن‌ها بکشاند. این فیلم تاکنون در بیشتر بازارهای اصلی خارجی روی پرده رفته و تنها سینماهای چین هنوز درهایشان را به روی این فیلم باز نکرده‌اند که آن هم از ۲۹ اکتبر شروع خواهد شد. چین سال گذشته با پیشی گرفتن از آمریکا، عنوان بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را از آن خود کرد.