صنعت نشر زیربار تورم

از این میان ۶هزار و ۲۷۰ عنوان کتاب تالیفی و ۲هزار ۴۲۶ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی ۶هزار و ۸۳۲۳ عنوان و ناشران شهرستانی هزار و ۸۷۳ عنوان کتاب در شهریورماه منتشر کرده‌اند.

 شمار کتاب‌های چاپ اول شهریورماه ۵هزار  و ۵۶۸ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۳هزار و ۱۲۸عنوان بوده است.

شهریور ماه امسال نیز به سنت هرساله‌، بیشترین آمار انتشار کتاب در آستانه مهر ماه به حوزه کمک آموزشی با هزار و ۶۸۴ عنوان اختصاص داشته است، پس از آن ادبیات با هزار و ۶۷۰عنوان و کودک و نوجوان با هزار و ۲۳۰ عنوان در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کمترین میزان انتشار کتاب نیز در حوزه کلیات با ۸۵ عنوان بوده است.

 در حوزه کودک و نوجوان از هزار و ۲۳۰عنوان کتاب منتشرشده، ۵۵۱ عنوان تالیف و ۶۷۹ عنوان ترجمه بوده است. ناشران تهرانی هزار و ۳۳ عنوان کتاب و ناشران شهرستانی۱۹۷ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان منتشر کرده‌اند.

متاسفانه همان‌طور که فاصله ترجمه‌ و تالیف در این حوزه رو به فزونی است، آمارهای تجدید چاپی نیز نسبت به چاپ اولی‌ها در حوزه کودک رو به فزونی می‌رود.در شهریور ماه این آمار تقریباً دو برابر و حدود ۷۵۲ عنوان کتاب در مقابل ۴۷۸ عنوان کتاب چاپ اول است.

متوسط شمارگان کتاب‌های منتشرشده در حوزه کودک و نوجوان هزار و ۶۵۰ نسخه بوده است و متوسط قیمت کتاب در این حوزه نیز ۳۶هزار تومان. اما متوسط شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در شهریور ماه هزار نسخه و متوسط قیمت نیز ۶۰هزار و ۵۰۰تومان بوده است.

این در حالی است که متوسط قیمت کتاب در شهریور ماه سال گذشته ۴۷هزار تومان و مرداد سال جاری نیز ۵۵هزار تومان بوده است.