موج مثبت در سینمای ایران

او درباره اینکه هنوز سازمانی که می‌خواهد مجوز وی‌اودی‌ها را اعطا کند مشخص نیست، گفت: چرا مشخص است و سازمان سینمایی این مسوولیت را به عهده دارد و برخی دیگر از دوستان برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید. بحث‌ها روشن است و تقریبا نهادهایی که این موضوع را در اختیار دارند بررسی کردند و گزارش های کاملا کارشناسی ارائه دادند و کار کاملا آماده است و در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته است و به زودی و ظرف مدت کوتاهی تعیین تکلیف خواهد شد. موضوع مورد اشاره وزیر فرهنگ بحث واگذاری مجوزهای تولیدات شبکه خانگی به صدا و سیماست که مخالفانی جدی دارد و منتقدان این اقدام را حذف رقیب و انحصارطلبی تلویزیون می‌دانند. حالا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مخالفت خود را اعلام کرده و اطمینان داده است که این اتفاق نخواهد افتاد. حرف‌های اسماعیلی با واکنش‌های مثبت اهالی سینما روبه‌رو شده و اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران موضع‌گیری وزیر را مایه دلگرمی دانسته‌اند. در بیانیه تهیه‌کنندگان آمده است که واگذاری مسوولیت شبکه نمایش خانگی به سازمان صدا و سیما و زیر مجموعه‌های آن، یعنی واگذاری سرنوشت یکی از پر تماشاگرترین رسانه‌های نمایشی به رقیبی که طی سال‌های گذشته ثابت کرده است نمی‌تواند تماشاگرانش را جذب کند. کاهش شدید مخاطبان تلویزیون ملی کشورمان در دهه‌های گذشته شاهدی بر این مدعا ست. البته اگر هدف، از بین بردن شبکه بالنده نمایش خانگی و کوچ دادن تماشاگران ایرانی به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان باشد، در این صورت این واگذاری، چنین ثمره تلخی خواهد داشت.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: تلویزیونی که با صرف هزینه هزاران میلیارد تومان نتوانسته به ساخت برنامه‌هایی در شأن مردم عزیز کشورمان اقدام کند، چگونه می‌تواند با سرمایه بخش خصوصی برخوردی منصفانه و از سر آگاهی داشته باشد. اتحادیه تهیه‌کنندگان دخالت تلویزیون را در صدور مجوز به سامانه‌های V.O.D و محصولات شبکه نمایش خانگی، قانونی نمی‌داند و از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهد ازشاکله این وزارتخانه همچنان دفاع کند و مطمئن باشد که سینمای ایران حامی این اقدامات خواهد بود.

از سویی دیگر کانون کارگردانان نیز با حمایت از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوباره بر مخالفت خود در برابر دست‌اندازی صداوسیما به تولیدات نمایش خانگی تاکید کرد. کانون کارگردانان نوشته است سازوکار اداری تولیدات نمایش خانگی باید از دست صداوسیمایی که مخاطبان خودش را روز به روز از دست می‌دهد، خارج شود تا ضمن احترام به خواست مخاطبان میلیونی و روزافزون این تولیدات در داخل و خارج از ایران، امنیت شغلی و معیشتی اهالی سینما نیز تامین شود که در اوضاع آشفته کرونایی سینمای ایران اولویت اصلی است. کانون کارگردانان در ادامه نوشتار خود بیانیه اعتراضی ۲۸ صنف سینمایی را که شهریور سال ۹۹ منتشر شد، بازنشر کرده است که در آن آمده ما اعضای صنوف سینمای ایران که حرفه و معیشت خود و خانواده‌هایمان مستقیما وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسوولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صدا و سیما اعلام می‌داریم. ما همچنین برای کسانی که پنهان و آشکار تلاش می‌کنند در سال جهش تولید این صنعت نوپا را به نابودی بکشانند نیز اظهار تاسف می‌کنیم. فرصت‌های شغلی به‌وجود‌آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلت‌فرم‌های وی‌اودی بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در سال است که سیاست‌های غیر پاسخگوی صداوسیما بدون شک باعث فرار سرمایه از این صنعت شده است و ضرر معیشتی هنگفتی به اهالی سینما وارد خواهد کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است، تصمیمی اشتباه و غیر قابل جبران خواهد بود.

نباید فراموش کرد که این شبکه نمایش خانگی و پلت‌فرم‌های وی‌اودی بودند که در این‌ ماه‌های سخت بیماری فراگیر کرونا و بی‌رونقی سالن‌های سینما توانستند با اکران آنلاین کمک زیادی به سینمای ایران کنند و با تولید سریال‌ها و محصولات جدید در حال پیدا کردن مسیر خود برای هرچه حرفه‌ای‌تر شدن هستند. بدیهی است که همه تولیدات در یک سطح و بری از کاستی و عیب نیستند، اما بدون شک و براساس تحلیل‌های تجربی/ حرفه‌ای، عرصه رقابت و نیاز جامعه خود به خود استانداردها و کیفیت کارها را بالا خواهد برد. درحالی‌که می‌توان پیش‌بینی کرد که صداوسیما با رقابت ناصحیح با این پدیده نو پا و شاید هم با قصد حذف رقیب، باعث از دست رفتن مخاطبان رسانه‌های داخلی می‌شود و این عرصه را نیز در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای قرار خواهد داد.

امضاکنندگان این نامه در پایان تاکید کردند: ما اصناف سینمایی از مسوولان و دلسوزان این عرصه می‌خواهیم که با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکه‌های داخلی را به سوی رسانه‌های خارجی سوق ندهند و به ایجاد بی‌ثباتی و فرار سرمایه‌گذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.