فروش3 میلیاردی  بهارانه کتاب در افتتاحیه

 در همین یک روز ۵۷هزار و ۹۱۸کتاب نیز به فروش رفته است. در صورت ادامه این روند، احتمالا در این دوره رکورد فروش طرح‌های فصلی جابه‌جا خواهد شد. این درحالی است که محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز تایید کرد درصورت استقبال کتاب دوستان اعتبار و احیانا زمان برگزاری طرح بهارانه کتاب نیز بیشتر خواهد شد. این درحالی است که در ماه‌های اخیر اقبال مردم به کتاب افزایش قابل‌توجهی داشته است.

  جزئیات فروش

بهارانه ۱۴۰۰ که با استقبال و ثبت‌نام ۸۶۹ کتاب‌فروشی در سراسر کشور اعم از ۶۶۷ کتاب‌فروشی در مراکز استان‌ها و ۲۰۲ کتاب‌فروشی در شهرستان‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهد، با ثبت خرید‌های ۷۳۸ نفر به رقم ۲۹میلیارد و ۶۶۵هزار ریال فروش ظرف ۲۴ ساعت رسیده است و ۱۳۰ کتاب‌فروش تهرانی با فروش ۸۵۲۹ نسخه کتاب به مبلغ چهارمیلیارد و ۵۵۳ میلیون ریال، تا این لحظه عنوان پرفروش‌ترین استان هم به‌لحاظ تعداد کتاب فروخته‌شده و هم به‌لحاظ مبلغ کتاب‌های به‌فروش‌رفته را از آن خود کرده‌اند.

مطابق با اطلاعات سامانه طرح‌های فصلی، بعد از تهران، خراسان‌رضوی با ۱۱۲ کتاب‌فروشی، قم با ۸۱ و اصفهان با ۷۷ کتاب‌فروشی، بیشترین سهم را از تعداد کتاب‌فروشی‌های عضو بهارانه دارند. این در حالی است که استان چهارمحال و بختیاری با ۶ کتاب‌فروشی، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد هرکدام با ۵ کتاب‌فروشی و ایلام با ۴ کتاب‌فروشی، با کمترین عضو در این طرح شرکت کرده‌اند.کتاب‌فروشی‌های کلبه کتاب جهرم، کتاب فرازمند رشت، کتاب محام اهواز، پاتوق کتاب شیراز، ماه‌پیشونی تهران، دنیای کتاب قم، اردوی سوره بروجرد، پاتوق کتاب اراک، جنگل جاودانه رشت و پردیس کتاب اصفهان، به‌ ترتیب پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها در روز اول از طرح بهاران ۱۴۰۰ بوده‌اند.در این میان، کسب جایگاه نخست پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها برای یک کتاب‌فروشی که در مرکز استان واقع نشده، حائز اهمیت است. کتاب‌فروشی کلبه کتاب جهرم با فروش ۱۲۲۳ نسخه کتاب در روز نخست طرح، این رتبه را از آن خود کرده است که حتی در مقایسه با آمار طرح‌های پیشین، موفقیت کم‌نظیری برای یک کتاب‌فروشی شهرستانی به‌حساب می‌آید.

 بعد از تهران، خراسان‌رضوی و فارس، جایگاه پرفروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ تعداد کتاب‌های فروخته‌شده و اصفهان و خراسان‌رضوی، پر‌فروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ مبلغ فروش را از آن خود کرده‌اند.

بهارانه ۱۴۰۰ از دوشنبه ۱۷ خرداد به‌مدت یک‌هفته تا ۲۳ خرداد‌‌ماه از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزار می‌شود.

در این طرح مخاطبان می‌توانند تا سقف ۲۰۰ هزار تومان و ۲۰درصد تخفیف از کتاب‌فروشی‌های عضو طرح خرید کنند. کتاب‌‌های عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی مشمول این میزان تخفیف هستند.