ادامه تغییر کاربری  سینماها در ایران

بازگشایی سینماها از ۱۸ اردیبهشت امسال هم هنوز نتوانسته کام سالن‌دارها را شیرین کند. مجموع فیلم‌های روی پرده از اول سال تاکنون حدود ۶/ ۱ میلیارد تومان فروخته‌اند؛ رقمی که در مقابل فروش ۳۰۰میلیارد تومانی سینما در سال ۹۸ ناچیز است.

طبق اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) در هفته گذشته ۱۳ هزار و ۴۲۴ نفر به تماشای فیلم‌های ایرانی و خارجی روی پرده نشسته‌اند که در این بین، سهم تماشاگران خارج از پایتخت، 7 هزار و 589 نفر بوده و حدود 5 هزار و 800 تهرانی هم در مدت هفت روز به سینما رفته‌اند.

محمدرضا فرجی، سخنگوی شورای اکران نیز پیش از این گفته بود: با وجود حمایت‌های‌ در نظر گرفته‌شده برای سینماها، سازمان سینمایی نمی‌تواند از هیچ تهیه‌کننده‌ای برای اکران فیلمش دعوت کند؛ چون بیش از ۸۰ درصد فیلم‌های سینمایی توسط بخش خصوصی تولید می‌شوند و طبیعی است که آنها در چنین شرایطی نگران سرمایه خود باشند.

روز گذشته نیز رئیس انجمن سینماداران خبر داد که درخواست برای تغییر کاربری سالن‌های سینما، در سال جدید هم متوقف نشده و در دو ماه ابتدایی ۱۴۰۰ چند سینما در تهران و شهرهای دیگر خواستار تغییر کاربری و استفاده‌های دیگر از سینماهای خود شده‌اند.

درحالی‌که در روزهای گذشته بازگشایی سالن‌های سینما در فرانسه و استقبال مردم از تماشای فیلم و تشکیل صف طولانی پشت در سالن‌ها خبرساز شده بود، سینمادارهای ایرانی با شرایط بحرانی روبه‌رو هستند؛ تا جایی که در یک پردیس سینمایی فروش سانس خانوادگی به صرف قلیان برای کشاندن مخاطب به سالن تبلیغ شد. وقتی صدای اعتراض و درخواست شورای صنفی برای برخورد با این سینما به میان آمد، مالکش اعلام کرد که قصد دارد پروانه فعالیت سینماهایش را پس از ۱۵خرداد باطل و سالن‌ها را با هدف رونق فودکورت‌های مجموعه به‌طور خصوصی برای نمایش سریال و فیلم خارجی و فوتبال در اختیار بگذارد.

محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران، گفت: تلاش می‌کنیم با صاحبان سینماهایی که متقاضی تغییر کاربری هستند، مذاکره و آنها را از انجام این کار منصرف کنیم؛ چون اگرچه حدود ۱۶ ماه است که سینما تعطیل‌ بوده یا استقبالی از آن نشده و با مشکلات مالی و حتی ورشکستگی روبه‌رو شده، اما باز هم این روند به ضرر سینماست.

او اضافه کرد: الان بحث اصلی ما اکران فیلم ‌خوب است وگرنه ما هم می‌توانستیم شرایط فرانسه را داشته باشیم، به‌ویژه آنکه بارها تاکید کردیم از روزهای ابتدایی، پروتکل‌ها در سینماها خیلی خوب رعایت می‌شوند و ایمنی زیادی وجود دارد.