رقابت فیلم‌سازان مطرح جهان در ایران

 سالن‌های میزبان

مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر درباره جزئیات نمایش فیلم‌ها گفت: سالن شماره۷ پردیس سینمایی چارسو در طبقه هشتم این مجموعه برای اکران به‌صورت روباز تجهیز شده است تا با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰ نفر، میزبان مخاطبان جشنواره باشد. همچنین ۶ سالن دیگر پردیس چارسو هم به سنت دوره‌های قبل جشنواره جهانی، با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به اکران فیلم‌های جشنواره اختصاص پیدا خواهند کرد.

میثم مزلقانی درباره دیگر سالن روباز جشنواره گفت: سالن سینمای روباز کانون در خیابان خالد اسلامبولی هم با ظرفیت ۱۵۰ نفر میزبان علاقه‌مندان در دو سئانس خواهد بود. یکی از ویژگی‌های این سالن که برای جشنواره سی‌وهشتم تجهیز شده، امکان استفاده مخاطبان از هدفون، حین تماشای فیلم برای شنیدن صدای فیلم با کیفیت بهتر و بدون مزاحمت صداهای پیرامون است.

وی درباره زمان نمایش فیلم‌ها گفت: اکران فیلم در سالن‌های روباز از ساعت ۱۷ آغاز می‌شود و هر روز در دو سئانس فیلم در این سالن‌ها به نمایش درخواهد آمد.

مدیر اجرایی جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین ادامه داد: دو سالن سینما آزادی هم امسال به ترکیب سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره اضافه شده‌اند که با ظرفیت ۳۰۰ نفر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. همه این سالن‌ها برای عموم مخاطبان جشنواره قابل استفاده است و ۲۴ ساعت قبل از اکران، امکان خریداری آنلاین بلیت فیلم‌ها براساس جداول اکران برای مخاطبان وجود دارد.

مزلقانی تاکید کرد: فرآیند اکران حضوری فیلم‌ها در کلیه سالن‌های نمایش با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌هایی که طبق دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا در مورد سالن‌های سینما اعلام می‌شود، خواهد بود و ضمن ضدعفونی مستمر سالن‌ها، استفاده از ماسک و تب‌سنجی کلیه حاضران الزامی است.

حفظ سلامت عمومی یا برپایی فستیوال؛ کدام بر دیگری ارجح است؟ سوال که اغلب برپاکنندگان جشنواره‌های بین‌المللی با آن درگیرند. در این باره محمد مهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح می‌دهد: «ما اولین جشنواره‌ای بودیم که برگزاری را لغو کردیم. در این مسیر تجاربی را به‌ دست آوردیم. قرار بود در نیمه اول سال جشنواره برگزار شود اما عملا شدنی نبود. چون غیر از آن جشنواره جهانی فجر به جشنواره ملی نزدیک می‌شد و برای همین ترجیح دادیم سال گذشته جشنواره را لغو کنیم. البته ما تجارب جدیدی به دست آوردیم، پلت‌فرم‌هایی طراحی کردیم تا برخی فعالیت‌های ما به شکل مجازی برگزار شود. از تجارب جشنواره‌های دیگر هم استفاده کردیم. تعدادی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان برگزار شدند. برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی هم به شکل ترکیبی برگزار شدند.

عسگرپور، در پاسخ به انتقادات مطرح‌شده نسبت به چرایی اصرار بر برگزاری این رویداد در شرایط کرونایی توضیح داد: «فکر می‌کنم نه در مورد جشنواره جهانی فیلم فجر که در مورد برنامه‌های دیگر هم، این نظرهای انتقادی وجود دارد. برخی فعالان سینما، نگران هستند و دغدغه‌های خاصی عمدتا در حوزه معیشتی دیگر همکاران خود دارند و فکر می‌کنند با حذف این جشنواره‌ها، می‌شود همه چیز را درست کرد.»

وی بیان کرد: «خیلی از همکاران هم این نظر را ندارند. واقعیت این است که ما در مورد اکوسیستمی صحبت می‌کنیم که بخشی از آن یک رویداد ملی است و بخشی دیگر جهانی. تقریبا در هر جای دنیا کشورهایی که در جشنواره‌ها حضور داشته و سهمی هم از بازار فیلم دارند، حداقل یک جشنواره جهانی دارند. ما جزو کشورهایی هستیم که تعداد تولیدات‌مان قابل‌توجه است و سال‌هایی جزو ۷ کشور اول دنیا بودیم. این بخشی از همان اکوسیستمی است که ممکن است اختلاف‌نظر درباره آن عدد وجود داشته باشد.»

دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تاکید کرد این رویداد، یک مهمانی یا دورهمی نیست و با حضور ۳۵ کشور در آن، پلی ارتباطی است بین سینمای ایران با جهان.

در این رویداد سه فیلم بلند ایرانی و ۱۲ فیلم بلند خارجی و سه فیلم کوتاه ایرانی در بخش سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره به رقابت خواهند پرداخت. در بخش فیلم‌های بلند سینمای سعادت، سه فیلم ایرانی «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور، «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و «گیسوم» به کارگردانی نوید به‌تویی حضور دارند. دیگر فیلم‌های بلند راه‌یافته به این بخش از جشنواره سی‌وهشتم عبارتند از «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از هلند، «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» ساخته رومن بالایان از اکراین، «جزیره دروغ» ساخته پائولا کونس از اسپانیا، «عوامل انسانی» ساخته رونی تروکر از آلمان، «بن بست» ساخته وینکو میدرندورفر از اسلونی، «حافظ برادر» ساخته فریت کاراهان از ترکیه، «گذار؛ آخرین روزهای سامورایی» ساخته تاکاشی کوئیزومی از ژاپن، «اگر باد بایستد» ساخته نورا مارتیروسیان از ارمنستان، «هلن» ساخته آنتی یوکینن از فنلاند، «نور طبیعی» ساخته دنژ ناگ از مجارستان، «معجزه» ساخته بیونگ هون‌مین از کره‌جنوبی و «بهداشت اجتماعی» ساخته دنی کوته از کانادا.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.