ماجرای رکوردشکنی «نون.خ»

سری دوم این سریال که در سال ۹۹ پخش شد، با ۲ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۳۶۲ رای از سوی مخاطبان برنامه سریالیست و با کسب ۲۱/ ۴۷ درصد آرای مرحله فینال عنوان محبوب‌ترین سریال را بین سریال‌های ۱۳۹۹ کسب کرد. در این رقابت مردمی و پس از جمع‌بندی آرای فینال، «نون.خ۲»، «پایتخت۶»، «خانه امن»، «بچه‌مهندس۳»، «زیرخاکی» و «از سرنوشت» به ترتیب عناوین اول تا ششم سریال‌های برتر و محبوب مردم را کسب کردند.

این برنامه با همکاری مشترک شبکه یک سیما و اپلیکیشن تلوبیون طراحی شد و مردم علاوه بر پیامک، برای اولین مرتبه از طریق تلوبیون امکان شرکت در نظرسنجی درباره برنامه‌ها را داشتند. سریال‌های برگزیده به ترتیب پایتخت۶ با ۲۲/ ۱۷درصد، خانه امن با ۷۴/ ۱۲، بچه مهندس۳ با ۲۸/ ۸، زیرخاکی با ۳۰/ ۷ و از سرنوشت با ۲۵/ ۷ درصد در جایگاه‌های دوم تا ششم قرار گرفتند.

  دلایل استقبال

اما سری سوم نون.خ بسیار بیشتر از سری‌های قبلی توانست نظر مخاطبان را جلب کند. برخی رسانه‌ها در چند روز اخیر تلاش کردند تا الگوهای موفقیت این سریال را تحلیل کنند.

برخی نوشتند که از مهم‌ترین دلایل آن را می‌توان طنز درست و استفاده از کمدی‌های موقعیت بجا دانست، چرا که نه نویسنده و نه کارگردان سعی نکردند با شوخی‌های بی‌مزه و لوده‌بازی به زور لبخندی بر لبان مخاطب بنشانند.

در واقع زوج سعید آقاخانی به‌عنوان کارگردان و امیر وفایی به‌عنوان نویسنده برای تک‌تک موقعیت‌های طنز این سریال طراحی داشتند و عرف و هنجار را زیر پا نگذاشتند و تلاش کردند برای بیان ساده‌ترین نکات نیز پردازش متفاوتی داشته باشند که همین امر موجب استقبال مخاطبان از این سریال شد.

برخی دیگر از رسانه‌ها نیز معتقد بودند که در آثار نمایشی تصویر خوبی از هموطنان کردزبان به نمایش درنیامده بود و آقاخانی با توجه به اینکه خود از خطه سرسبز کردستان است، این بار روی دیگری از مردم این سرزمین را به نمایش گذاشت که شاید بتوان گفت درست‌ترین روایت از مردم کردزبان است. در نهایت نیز این سریال که حالاپا جای‌پای سریال «پایتخت» گذاشته و در رقابتی سخت گوی سبقت را از آن ربوده است، توسط مخاطبان به‌عنوان برترین سریال سال ۹۹ انتخاب شده است.

سعید آقاخانی به تازگی اعلام کرده که ساخت سری چهارم این سریال هم تقریبا نهایی شده است.