نخستین گمانه‌زنی‌ها برای اکران نوروز

  گمانه‌های اکران نوروزی ۱۴۰۰

 حدود ۲۰ فیلم از جشنواره سال ۹۸ مانده‌اند که هنوز فرصتی برای اکران نیافته‌اند؛‌ درحالی‌که بعضی از آنها جزو فیلم‌های مطرح جشنواره هم بودند. البته به این تعداد باید ۶۲ فیلم حائز شرکت در جشنواره فجر امسال را هم اضافه کرد و با حساب دیگر فیلم‌هایی که تولیدشان تا جشنواره تمام نشد، به‌نظر می‌رسد فیلم‌های پشت خط اکران‌مانده همان حدود ۳۰۰ فیلمی باشد که در یکی از نشست‌های خبری جشنواره فجر ۹۹ مطرح شد. اما برای نوروز ۱۴۰۰ این رقابت شرایط ویژه‌ای دارد. اکران عید نوروز که یکی از مهم‌ترین نوبت‌های اکران سال است، معمولا با یکی دو تا از بهترین فیلم‌های جشنواره بسته می‌شود و برای عید سال آینده هم گمانه‌زنی‌هایی شده است که «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان به‌عنوان پرفروش‌ترین فیلم جشنواره و فیلم «ابلق» ساخته نرگس آبیار به‌عنوان برنده سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر حتما اکران می‌شود؛ اما گویا پخش‌کننده « شیشلیک» اصلا قصدی برای نمایش آخرین ساخته محمدحسین مهدویان در نوروز ندارد و تا بهتر شدن اوضاع اکران در انتظار می‌ماند. اما از آن سو «بی‌همه‌ چیز» ساخته محسن قرایی که پخش آن در اختیار دفتر فیلمیران است، با اعلام علی سرتیپی از متقاضیان اکران نوروزی است. در این بین هنوز بعضی پخش‌کننده‌ها با ابراز نگرانی از تجربه فیلمی مثل «شنای پروانه» منتظرند ببیند میزان استقبال از چند فیلمی که اخیرا روانه پرده سینماها شده‌اند، چقدر است.

سعید خانی، مدیر دفتر پخش صبا که به تازگی پردیس سینمایی «صبامال» را هم افتتاح کرده، گفته است: دفتر ما از سال گذشته و امسال حدود ۱۰ فیلم را آماده اکران دارد؛ ولی مساله اینجاست که صاحبان فیلم‌ها نگران هستند و نمی‌دانند شیوع کرونا وضعیت سینماها را به چه شکل پیش می‌برد. ابتدا باید بازخورد این چند فیلمی که تازه اکران شده‌اند، مشخص شود تا بعد تصمیم بگیریم؛ چون به هر حال هر فیلمی که ساخته می‌شود ترجیح این است که در همان سال اکران شود، ولی این نگرانی وجود دارد که دولت با شرایط فعلی چقدر می‌تواند اکران فیلم‌ها را تضمین کند.

او که فیلم‌های «دینامیت»، «دوزیست»، «خط استوا» و «سه کام حبس» را از سال گذشته در نوبت اکران دارد، درباره انتخاب فیلم‌های اکران نوروزی ادامه می‌دهد:‌ اگر بتوانیم جریان سینما را در عید با فیلم‌های جشنواره دوباره به راه‌اندازیم، خیلی اتفاق بهتری می‌افتد؛ چون اگرچه فیلم‌های خوب دیگری هم در نوبت اکران هستند، ولی به لحاظ جریان رسانه‌ای نمایش فیلم‌های جشنواره در جذب مخاطب تاثیر بیشتری دارد. به نظرم برای شروع باید دو، سه فیلم خوب جشنواره در عید نوروز اکران شوند.

به هرحال به گفته مرتضی شایسته قرار است که از هفته آینده متقاضیان اکران نوروزی درخواست‌های خود را به شورای اکران ارائه کنند. شایسته افزود: همه تمهیدات را برای صاحبان آثار در نظر گرفتیم و امیدواریم آنها هم بپذیرند. ما برای این منظور طرح‌های تشویقی هم داریم مثلا قرار است اکران آنها تضمین و درصدی از بلیت این آثار خریداری شود.

وی با بیان اینکه از ۲۹ بهمن فیلم سینمایی لاله ساخته اسدالله نیک‌نژاد در سینماها اکران خواهد شد، گفت: همچنین فیلم «آن شب» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی کوروش آهاری از ۶ اسفند ماه نمایش خود را آغاز خواهد کرد.