جزئیات اکران در سینماهای مردمی

 سخت‌ترین بخش این مراقبت‌ها به بخش‌های مردمی مربوط می‌شود که عموما با ازدحام جمعیت مواجه هستند از این رو در جشنواره فیلم امسال تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش خطر ابتلای این بیماری مسری در نظر گرفته‌ شده که یکی از مهم‌ترین آنها کاستن از تعداد مخاطبان در هر سالن نمایش و افزودن بر تعداد سالن‌ها است. در همین رابطه امسال با توجه به اینکه قرار است ۳۰ درصد ظرفیت سینماها برای اکران فیلم استفاده شود، ۷۰ سالن و ۴۱ مرکز در تهران و شهرستان‌ها برای جشنواره انتخاب شده که این سالن‌ها در مناطق مختلفی از شهر تهران قرار گرفته‌اند. بنا بر ضرورت‌های به وجود آمده شیوه کاملا متفاوتی برای فروش بلیت در نظر گرفته‌ شده و به این ترتیب مخاطبان با ورود به سه سامانه «ایران تیک»، «سینما تیکت» و «گیشه هفت» می‌توانند بلیت فیلم‌های مورد نظر خود را در همان روز خریداری و برای تماشای فیلم به سینماهای جشنواره مراجعه کنند.

  قیمت بلیت‌ها

به جز سه سینمای «کیان»، «راگا» و «تماشا» که قیمت بلیت آنها ۲۰ هزارتومان است، باقی بلیت‌های جشنواره به قیمت ۳۰ هزارتومان به فروش می‌رسد. در شهرستان‌های اطراف تهران هم بلیت با قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید. تاکنون چهار سینمای «فجر» در اسلامشهر، «فرهنگ» در رباط‌کریم، سینما «کارون» و سینما «نسیم» در نسیم‌شهر و سینما «هنر» در پیشوای ورامین برای اکران فیلم‌ها در خارج از تهران در نظر گرفته شده است. فروش بلیت به شکل حضوری و گیشه در جشنواره امسال به‌صورت کلی حذف شده است، اما برای هر شماره تلفنی که در یکی از این سامانه‌ها ثبت می‌شود، خرید چهار بلیت امکان‌پذیر است و مخاطبان باید توجه داشته باشند که امسال فروش بلیت به شکل سری هم از برنامه جشنواره حذف شده است. امسال چهار پردیس سینمایی جدید هم به مرحله بهره‌برداری رسیده که در جدول برنامه سینماهای مردمی میزبان جشنواره سی و  نهم هستند. پردیس سینمایی «هدیش‌مال»، «صبا مال»، «نارسیس» و «لوتوس مال» از جمله پردیس‌هایی هستند که با شروع جشنواره افتتاح خواهند شد.

  پروتکل‌ها چگونه اجرا می‌شود؟

سوال مهم این است که اعمال شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جشنواره چگونه خواهد بود. گویا در هر سالن چیدمان صندلی‌ها به گونه‌ای طراحی شده که فاصله اجتماعی به درستی رعایت شود. سیستم تهویه سالن‌ها و محل ورود و خروج هوا در سالن‌ها مورد بررسی قرار گرفته و به مدیران هر سالن آموزش‌هایی در این جهت داده شده است. همچنین به منظور جلوگیری از تجمع در هر سینما، رعایت یک فاصله زمانی برای ورود هر مخاطب به سالن در نظر گرفته شده است. ما شرایطی را در نظر گرفته‌ایم تا سلامت مخاطبان در بدو ورود به هر سالن مورد بررسی قرار بگیرد و از ورود افراد مشکوک به بیماری «کووید-۱۹» به سالن‌ها جلوگیری خواهد شد. قبل و بعد از هر سانس عملیات ضدعفونی در همه سالن‌های سینمایی میزبان جشنواره انجام خواهد شد. هر سانس با احتساب اینکه یک فیلم ۱۰۰ دقیقه باشد، سه ساعت در نظر گرفته شده است و با این حساب یک ساعت و ۱۰ دقیقه به شکل تقریبی برای ضدعفونی سالن‌ها فرصت خواهد بود. همچنین رایزنی‌هایی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده تا در هر سالن یک پزشک مستقر شود یا اینکه شرایطی وجود داشته باشد که پزشکان آمادگی حضور در سالن‌ها را داشته باشند. در هر سالن به شکل دائمی یک نماینده مستقر خواهد بود که ضمن نظارت بر عملکرد پرسنل سینماها تذکرات لازم را به مدیران سینما بدهد و چنانچه سهل‌انگاری رخ داد مسوولان جشنواره را مطلع کند. سی و نهمین جشنواره فیلم فجر از امروز آغاز می‌شود و تا ۲۲ بهمن به دبیری سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد برگزار خواهد شد.