آغاز متفاوت‌ترین نمایشگاه کتاب در ایران

 با اعلام این تصمیم، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسته‌های حمایتی برای حمایت از صنعت نشر معرفی کرد که یکی از آن‌ها، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران بود که ۲۵ شهریورماه و بعد از مصوبه شورای سیاست‌گذاری با الحاق بخش فروشگاهی در اختیار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران قرار گرفت. پس از ماه‌ها رایزنی حالا از فردا اول بهمن ماه نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با نشانی book.icf.ir کارش را آغاز می‌کند؛ تجربه‌ای که پیش از آن سابقه‌ای نداشته و اولین بار است به این شکل برپا خواهد شد. از چند ماه پیش و با شیوع گسترده کرونا متولیان نمایشگاه به این نتیجه رسیدند که امکان برگزاری نمایشگاه به روال سابق وجود ندارد. از این رو مقدمات برپایی این رویداد به‌صورت مجازی آغاز شد و حالا سوال‌های فراوانی برای علاقه‌مندان به کتاب پیش آمده و این گزارش قرار است به سوال‌های مردم در این زمینه پاسخ بدهد.

امسال در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران۱۷۳۲ ناشر برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند و البته غرفه و پنل مجازی برای ناشران رایگان است و و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب هم در این رویداد حضور دارند و قرار است ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار شود. تمام کتاب‌هایی که در نمایشگاه مجازی کتاب به نمایش درمی‌آیند با احتساب قیمت پشت جلد ۲۰ درصد تخفیف دارند اما ناشر می‌تواند تخفیف بیشتری را هم اعمال کند.

کتاب‌های داخلی با تخفیف ۲۰ درصد و کتاب‌های خارجی با تخفیف ۵۰ درصد عرضه می‌شود و توزیع کتاب به‌صورت رایگان توسط شرکت ملی پست انجام خواهد شد. به گفته ایوب دهقانکار رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب در این رویداد حتی ترافیک سایت برای شهروندان ۵۰ درصد است یعنی نصف هزینه‌ای را که برای حضور در دیگر صفحات وب و فضای مجازی می‌پردازند با حضور در این نمایشگاه پرداخت می‌کنند.

اهالی قلم نیازی به ثبت‌نام برای دریافت یارانه ندارند؛ از بانک اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران اطلاعات موردنیاز را استخراج کرده و براساس رتبه‌بندی اهل قلم به‌صورت اتوماتیک بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزارتومان یارانه روی کدملی آنها شارژ شده است. شیوه ارسال کتاب به دو صورت انجام می‌پذیرد؛ ناشر اگر کتاب‌ها را از طریق پست ارسال کند مشمول یارانه می‌شود که از ۲۵ تا ۷۵ درصد است. از طرفی ناشر می‌تواند کتاب را با مسوولیت به دست مخاطب ارسال کند منتها تسویه حساب با ناشر زمانی صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود که کتاب‌های خریداری‌شده به دست مردم رسیده است.

 همچنین ارسال کتاب از طریق پست برای خرید زیر ۵۰هزار تومان بسته به قیمت فاکتور برای ناشر رایگان است.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با سایر استان‌ها این است که در نمایشگاه مجازی کتاب تهران تنها طلاب، دانشجویان و استادان و اهالی قلم از یارانه بهره‌مند می‌شوند اما در نمایشگاه مجازی کتاب در سایر استان‌ها تمام مردم استان می‌توانند از آن یارانه استفاده کنند و این امر در سایت نمایشگاه نیز اعمال شده است. در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران غرفه ناشران از ۶ صبح تا ۹ شب باز است و مسوول غرفه هر نشر باید در غرفه حضور داشته و پاسخگوی سوالات مخاطبان باشد اما مردم به‌صورت ۲۴ ساعته می‌توانند از نمایشگاه دیدن کرده و خرید کنند.

به گفته محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم‌ترین ویژگی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این است که مخاطبان می‌توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی با مراجعه به سامانه از تازه‌های کتاب باخبر شوند و با اختصاص یارانه‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار مشمولان قرار می‌دهد، کتاب‌های خود را خریداری کنند. البته که برنامه‌های فرهنگی بسیاری نیز در کنار خرید از نمایشگاه مجازی کتاب برگزار خواهد شد.