پرچمدار جهانی گیشه در ۲۰۲۰

 سال ۲۰۲۰ در حالی به یکی از بدترین سال‌های تاریخ سینما تبدیل شد که سال پیش از آن ارقامی رویایی در گیشه سینمای جهان ثبت شده بود. گیشه جهانی سینما در این دوران به رقم فروشی فراتر از ۴۲ میلیارد دلار رسید. این رقمی است که از بلیت‌فروشی در گیشه سینماهای جهان به‌دست آمد. در این سال کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی جولان می‌دادند و چندین اثر سینمایی فروشی فراتر از یک میلیارد دلار را در گیشه‌های جهانی سینما به نام خود ثبت کردند. در تابستان داغ این سال فیلم «انتقام‌جویان: پایان بازی» با فروش نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بدل شد. این آمار در حالی به دست می‌آمد که کارشناسان سینما از پیشرفت فناوری و ورود غول‌هایی چون نت‌فلیکس به عرصه اکران فیلم‌ها نگران بودند و با بدگمانی باور داشتند وجود آنها بر شیوه کلاسیک تماشای فیلم اثر منفی خواهد گذاشت. حتی بدبین‌ترین کارشناسان پیش‌بینی نمی‌کردند جهان در سال ۲۰۲۰ دچار چنین وضعیتی شود. 

به گزارش خبر آنلاین، اوایل سال ۲۰۲۰ که زمزمه‌های شیوع کرونای تازه در چین به گوش می‌رسید، هنوز سینما رونق داشت اگر چه چراغ سینماهای سرزمین اژدهای زرد خاموش شده بود. برخی فیلم‌ها فرصت داشتند که تا پیش از همه‌گیری جهانی بیماری مدتی روی پرده بروند. بقیه هم ترجیح دادند مدام تاریخ اکران را عقب بیندازند به امید اینکه به زودی شرایط عادی شود، آرزویی که تا انتهای سال برآورده نشده است.  با این شرایط نباید انتظار داشت که ارقام فروش امسال با سال گذشته میلادی حتی نزدیک شده باشد. با نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های سال به راحتی می‌توان تفاوت را احساس کرد. 

 پیشتازی فیلم چینی

درست است که چین نخستین قربانی کرونا بود اما برخلاف آمریکا توانست همه‌گیری را کنترل و امکان به مدار برگشتن سالن‌های سینما را فراهم کند. کاری که تا کنون در آمریکای شمالی ممکن نشده است. از آنجا که چین دومین بازار بزرگ سینمای جهان است، باز شدن سینماهایش کمک شایانی به فیلم‌های اکران شده کرد. در این میان فیلم حماسی جنگی «هشتصد» از سینمای چین توانست با فروش جهانی ۴۶۱ میلیون دلاری رتبه نخست پرفروش‌های سینما در سال ۲۰۲۰ را از آن خود کند. «هشتصد» که داستانی واقعی از مقاومت گروه کوچکی از سربازان چینی‌ مقابل ارتش ژاپن را به تصویر می‌کشد، فقط در ۱۰ روز اکران چیزی بیش از ۲۲۷ میلیون دلار در گیشه سینماهای چین بلیت فروخت. «پسران بد، تا ابد» به کارگردانی عادل ال اربی و بلال فلاح و بازی هنرمندانی همچون ویل اسمیت، مارتین لارنس، پاولانونز و... دومین فیلم پرفروش سال بود که پیش از همه‌گیر شدن کرونا اکران شد اما با همه‌گیری‌اش فرصت فروش بیشتر را پیدا نکرد. کمپانی سونی بر این باور بود که چهارمین قسمت از مجموعه پرطرفدار «پسران بد» در آغاز سال فروش بسیار خوبی داشته باشد اما با وجود فروش جهانی ۴۲۶ میلیون با شیوع کرونا به ناچار از پرده پایین کشیده شد. از مهم‌ترین پیامدهای کرونا، به تعویق افتادن اکران فیلم‌های پرهزینه‌ای چون «جیمز باند» و «سریع و خشمگین» بود. این فیلم‌ها در نهایت ترجیح دادند قید اکران در سال ۲۰۲۰ را بزنند و منتظر از میان رفتن کرونا و عادی شدن وضعیت بمانند. 

در این میان کریستوفر نولان سینماگر مشهور خلاف جریان آب شنا کرد و فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری‌اش را به سینما عرضه کرد. «تنت» یا انگاشته با بازی جان دیوید واشنگتن،رابرت پتینسون، الیزابت دبیکی، مایکل کین و... در دورانی روی پرده رفت که اکثر سالن‌ها در آمریکای شمالی که بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان را در اختیار دارد بسته بود. به‌رغم تمام این تهدیدها «تنت» در کشورهای گوناگون روی پرده رفت و توانست عنوان سومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۰ را از آن خود کند. این فیلم پرهزینه با فروش ۳۶۱ میلیون دلاری به پایان راه اکران رسید و حالا برای فرار از زیان نگاه به دیگر پلت‌فرم‌ها دارد.