بازگشت مجسمه ۶۰۰ ساله  به نیجریه

p25- (10)

نیجریه یک مجسمه ارزشمند تاریخی را که به هلند قاچاق شده بود، پس گرفت. این مجسمه که از جنس تراکوتا است دست کم ۶۰۰ سال قدمت دارد. این مجسمه تاریخی از غنا به هلند قاچاق شده بود و در نهایت توسط سفیر هلند در نیجریه به مقام‌های نیجریه بازگردانده شد. به گفته مقام‌های نیجریه، سارقان برای خارج کردن این اثر تاریخی از کشور از مدارک تقلبی استفاده کرده‌اند؛ اما بازرسان هلند در فرودگاه پس از استعلام، متوجه مشکوک بودن این اثر شدند. درنهایت مقام‌های هلندی تصمیم گرفتند اثری را که مقام‌های نیجریه‌ای از آن به‌عنوان اثری «بی‌نهایت ارزشمند» یاد می‌کنند، به نیجریه بازگردانند.

 

تصویری کمتردیده شده از اصغر فرهادی

p25- (8)

روز گذشته در میان خبرها و گزارش‌های رسانه‌ای، مطلبی درباره خاطره‌ها و رویدادهای دور و نزدیک تالار مولوی نیز منتشر شد. این تالار که معمولا میزبان تئاترهای دانشجویی است، در خیابان 16 آذر روبه‌روی در غربی دانشگاه تهران قرار دارد. لابه‌لای عکس‌های این تالار تصویری از اصغر فرهادی نیز منتشر شد که جالب توجه بود. او که دانش‌آموخته تئاتر از دانشکده هنرهای زیباست، مانند بسیاری از هم دانشکده‌ای‌های خود اولین تجربیات خود را در تالار مولوی به انجام رسانده است. دو نمایش او «ماشین‌نشین‌ها» و «آخرین قهرمانان زمین» اوایل دهه 70 هر دو را با بازی خودش و همسرش پریسا بخت‌آور اجرا کرده است.

 

گریم ترامپ روی صورت رضا فیاضی

p25- (9)

خبر رسیده است که رضا فیاضی در فیلم‌تئاتری در نقش ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به ایفای نقش پرداخته است. این فیلم‌تئاتر با نام « من ترامپ نیستم!» و به تهیه‌کنندگی و کارگردانی رضا خرم در ویدئو پرایم آمازون به تازگی آغاز شده است. پخش این اثر ابتدا در انگلیس و آمریکا آغاز شد و به تدریج در کشورهای دیگر صورت خواهد گرفت. این فیلم‌تئاتر که در ژانر کمدی سیاه توسط علی محمدرحیمی نوشته شده و بهزاد صدیقی آن را دراماتورژی کرده، اولین فیلم‌تئاتر ایرانی است که به زبان انگلیسی تولید و پخش جهانی شده است.