به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علی اشرف صندوق‌آبادی قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران درباره ادعای ترکیه مبنی بر ثبت خوشنویسی اسلامی به نام خود و اعتراض رسمی ایران به این موضوع گفت: این اعتراض اقدام درستی بود و باید پیش‌تر انجام می‌شد؛ زیرا خوشنویسی میراث ماندگار ایران زمین است. قبل از سده نهم، اصلا دولت عثمانی وجود نداشت. بعد از آن با حضور استاد نابغه خوشنویسی ایران میرعماد قزوینی در استانبول، خوشنویسی در آنجا رونق گرفت. بعدها میرعماد و شاگردانش با حضور در کشورهایی مثل هند و مصر، خوشنویسی را آموزش دادند؛ عملا خوشنویسی از ایران به دولت عثمانی ورود کرده است.

وی افزود: درست است که در حال حاضر ترکیه در حوزه خوشنویسی و نستعلیق بسیار فعال است و این فعالیت در استانبول قدمت ۵۰۰ ساله دارد؛ اما ترکیه نمی‌تواند این فعالیت را به هنر خوشنویسی در جهان اسلام تعمیم دهد، زیرا چنین چیزی اصلا قابل پذیرش نیست.

صندوق‌آبادی عنوان کرد: هر کشوری سعی می‌کند این میراث ماندگار را به نام خود ثبت کند. ترکیه هم تلاش‌های زیادی در این زمینه کرده است؛ به طور مثال در کتاب‌های آموزشی آن کشور، میرعماد قزوینی ایرانی را میرعماد استانبولی معرفی کرده‌اند یا نستعلیق را با نام تعلیق معرفی می‌کنند یا جشنواره‌های بزرگ با سرمایه‌های عظیم برپا می‌کنند که نشانگر یک برنامه‌ریزی بسیار دقیق و آینده‌نگری آنهاست. طبیعی است که خیلی از کشورها تلاش کنند سرمایه‌های هنری و فرهنگی ما را به نام خودشان ثبت کنند. در این زمینه متولیان فرهنگی کشور ما کوتاهی کرده‌اند.