رویگردانی فیلمسازها از اکران در سینما فیلم جایی برای فرشته‌ها نیست

با این حساب بیشتر صاحبان فیلم‌ها دوست دارند به جای اکران در سینماها، فیلمشان را به صورت آنلاین اکران کنند.

از روز گذشته فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» ساخته سام کلانتری  اکران آنلاین شده و از اواخر هفته نیز فیلم «هفت و نیم» ساخته نوید محمودی روانه اکران اینترنتی خواهد شد.

نوید محمودی کارگردان فیلم «هفت‌ونیم» می‌گوید: هیچ وقت در این روزها (پس از بازگشایی سینماها) سالن‌ها به نصف ظرفیت خود هم نرسیدند. یکی از دلایلی که به اکران آنلاین فکر می‌کنیم این است که چاره‌ای جز این نیست، چون دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» را اکران کردیم، دو فیلمی که برای جذب مخاطب، فیلم‌های بسیار بزرگی بودند اما در عمل شکست خوردند. بنابراین راهی که فیلم‌های «خروج» و «طلا» شروع کردند را باید ادامه دهیم.

محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست»، هم در این باره گفت: «با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا فکر می‌کنم تصمیم خوبی بود که خانواده‌ها بدون نگرانی و با هزینه بسیار کمتری در کنار هم از دیدن این فیلم لذت ببرند، اگر سینمای مستند ما همانند سینمای داستانی جذاب و دغدغه‌مند ساخته شود، می‌تواند حامی مالی هم داشته باشد.»

  راهکار جایگزین

با وجود عدم تعطیلی سالن‌های سینما، کمتر تهیه‌کننده‌ای ریسک اکران فیلمش را در این مقطع به جان می‌خرد و به این ترتیب تصور می‌شود در آینده نزدیک اساسا فیلم تازه‌ای برای اکران عمومی نباشد و سالن‌های سینما چاره‌ای جز تعطیلی یا اکران بسیار طولانی همین فیلم‌های کنونی نداشته باشند. آیا راهی برای عبور از این وضعیت وجود دارد یا سالن‌های سینما عملا در مسیر تعطیلی قرار دارند؟ گزینه‌هایی قابل ارائه است.

طبیعی بود که با وجود تجربه تلخ اکران دو فیلم مطرح «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲» فیلم‌های سینمایی دیگر نخواهند با چنین شرایطی وارد چرخه اکران شوند. بنابراین در حالی که بسیاری از صاحبان فیلم‌های تازه‌ساز رغبتی به اکران فیلم‌هایشان در دوره محدودیت‌های اجتماعی و در سالن‌های سینمایی ندارند، برخی از صاحب‌نظران راهکارهای جایگزین  قابل توجهی را برای روشن بودن چراغ سینماها مطرح کرده‌اند.

با این اوصاف چنین پرسشی پیش می‌آید که آیا در آینده نزدیک و با طولانی شدن زمان اکران فیلم‌های سینمایی روی پرده، سالن‌داران فیلمی برای اکران نخواهند داشت و مقاومتی که در مقابل تعطیلی سالن‌های سینما در این مقطع شاهدش هستیم، در آن دوره زمانی اجتناب‌ناپذیر خواهد شد؟

شواهد نشان می‌دهد اگر صاحبان فیلم‌های سینمایی تازه‌ متقاضی اکران روی پرده نشوند، پاسخ این پرسش مثبت خواهد بود و سالن‌های سینما به‌کل تعطیل خواهند شد، اما آیا راهکاری برای روشن نگه داشتن چراغ‌های سینما پیش روی سالن‌داران وجود دارد؟

شاید تنها گزینه بهره‌برداری از فیلم‌های قدیمی برای اکران باشد؛ فیلم‌هایی که در زمان مناسب و در شرایط عادی فرصت اکران عمومی نمی‌گرفتند و شماری از آنها بیش از سه سال در انتظار اکران عمومی هستند، اما ترجیح سالن‌داران، فیلم‌های دیگری بوده و آنها را کنار گذاشته‌اند.

این می‌تواند یک فرصت طلایی برای این گروه از فیلم‌ها باشد که دست‌کم درآمد حداقلی از اکران عمومی داشته باشند و سپس آثارشان را راهی شبکه نمایش خانگی کنند. اگر سازمان سینمایی مزایای جذابی برای اکران فیلم‌ها در این مقطع ایجاد کند، احتمالا در این زمینه شاهد استقبال گروهی از فیلم‌سازان خواهیم بود.