جدال رکود و کرونا علیه سینما

سینمادارها و تهیه‌کنندگان سینمایی اگرچه دل خوشی از بازگشایی سینماها ندارند، زیرا استقبال از فیلم‌های روی پرده بسیار کمتر از چیزی است که فکرش را می‌کردند اما گویا به همین مقدار اندک نیز راضی‌اند و دوست ندارند دوباره قفل سینماها بسته شود. اما آیا استثنا کردن سینماها از دیگر مراکز صرفه اقتصادی دارد؟ سیدضیاء‌هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره وضعیت فعلی بازگشایی سینماها و ضوابط و مقررات نظام‌نامه اکران سال ۹۹ می‌گوید: امروز فیلمی که برای فروش آن بیش از ۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، بعد از گذشت ۲۰ روز تنها ۲ میلیارد فروش برای آن اعلام شده است.

به بیان دیگر کاهش بیش از ۹۰ درصدی فروش در بازار سینمای ایران، توجیه اقتصادی باز بودن سینماها را از بین برده است. در چنین شرایطی چرا باید سینماها باز باشد؟

هاشمی در این باره تاکید کرد: ابتدا اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و مراکزی که باعث تجمع افراد در مکان دربسته است را تعطیل اعلام می‌کند، اما استانداری و فرمانداری با ابلاغ اطلاعیه‌ای دیگر برخی مراکز از جمله سینماها را مستثنی می‌کنند. از سوی دیگر شهرداری به سینماهای تحت مدیریتش اعلام می‌کند که در شرایط فعلی تعطیل باشند. مگر ویروس کرونا گزینشی عمل می‌کند و مثلا سالن‌هایی که در اختیار شهرداری است دچار ویروس می‌شود اما سالن‌های حوزه هنری دچار ویروس نمی‌شود!؟ به گفته این سینماگر، بهتر است به جای اینکه به فکر ارائه آمار و ارقام باشیم به فکر صاحبان آثار و فیلم‌هایی باشیم که در شرایط امروز مجبور یا ناخواسته وارد چرخه اکران شده‌اند. اینکه در آیین‌نامه عنوان شده فیلمی که در سینما اکران شده، نمی‌تواند آنلاین اکران شود یا فیلمی که از اکران انصراف دهد باید ۶ ماه در نوبت اکران بماند و امکان اکران قبل از ۶ ماه برایش وجود ندارد، دور از انصاف است. مهدی فخوری مدیر پردیس سینمایی اریکه ایرانیان درباره استقبال کم مردم از باز بودن سینماها گفت: متاسفانه از همان روزهای اول که سینماها فعالیت خود را آغاز کردند استقبال خوبی نداشتیم و مردم بیشتر ترجیح می‌دادند برای حفظ سلامتی‌شان به سینما نیایند. هیچ‌گاه میزان مخاطبان سانس‌های ما به ۵۰ درصد سالن نرسید و معمولا به طور میانگین نهایتا ۱۰ درصد سالن پر می‌شد. همه اینها در حالی است که ما همه نکات لازم و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردیم و برای اینکه تجمعی در محوطه سینما صورت نگیرد فاصله بین سانس‌ها را به شکلی تنظیم کرده بودیم که وقت برای ضدعفونی کردن و رعایت فاصله‌گذاری باشد.