سالن‌های تئاتر در انتظار بازگشایی

از ابتدای اردیبهشت ماه نیز گمانه‌زنی‌هایی برای سالن‌های سینما مطرح شد که به احتمال زیاد پس از عید فطر سالن‌های سینمایی بازگشایی می‌شوند اما هنوز هم ابلاغیه‌ای نه برای سینماها و نه برای سالن‌های تئاتر داده نشده است. طبق صحبتی که هر روزه خبرنگار فارس با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی صورت می‌دهد، کماکان شرایط به همین شکل است و ابلاغیه و دستورالعملی داده نشده، کما اینکه آشنا مطرح می‌کند، در حال پیگیری ارتباط با ستاد بحران کرونا است.

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که احتمال بازگشایی محدود سالن‌ها با رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی از عید فطر وجود دارد اما عده‌ای هم معتقدند فعلا چنین اتفاقی نیفتاده و به زودی هم نخواهد افتاد. در هر حال باید سوال کرد در صورتی که این اتفاق بیفتد، آیا قرار است همان دستورالعملی را که چندی پیش ستاد بحران کرونا و وزارت بهداشت برای سالن‌های تئاتر مطرح کردند و به سرعت هم آن را حذف کردند، برای سالن‌ها دو مرتبه ارسال شود یا اینکه دستورالعمل جدیدی داده خواهد شد؟

در نهایت با افت مرگ و میر ناشی از بیماری در سطح شهر تهران و همینطور فضاهای نمایشی، هنوز هم وضعیت سفید نیست و مردم اعتماد لازم را برای ورود به سالن‌های تئاتر نخواهند داشت و حتی در صورتی که مردم حضور هم پیدا کنند آیا شرایطی برای تست و سنجش سلامت آنها در ورودی سالن‌ها در نظر گرفته خواهد شد؟

همه اینها سوالاتی است که باید مسوولان نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از گشایش سالن‌ها به آنها پاسخ دهند تا مردم با خیال راحت و خاطر جمع به تفریحی بپردازند که منجر به از دست دادن سلامتی‌شان نشود و همینطور خود هنرمندان هم با طیب خاطر به فعالیت در این مراکز و مکان‌ها بپردازند. از سوی دیگر هم شرایط فعلی هنرمندان ایجاب می‌کند که هر چه زودتر به اجتماع و فعالیت‌های خود بازگردند، منتها نباید این امر باعث عجله شود و منجر به از دست رفتن سلامتی خودشان و مردم شود، در این راستا نیازمند پروتکل‌های مناسب برای حمایت از هنرمندان نیز هستیم.

روز گذشته شاهد این بودیم که مجموعه تئاتر شهر تبلیغی را در بزرگ‌ترین بیلبورد مجموعه در حیاط تئاتر شهر با عنوان «تئاتر شهر دلتنگ حضور شماست؛ با شکست کرونا باز‌خواهیم گشت» نصب کرده و همین می‌تواند نشانه‌ای برای نزدیک شدن به شرایط بازگشایی سالن‌ها باشد، امیدواریم این شرایط با سنجش همه‌گونه استانداردها و با کار کارشناسی صورت پذیرد.