ابعاد بازار آنلاین اکران در ایران

افزون بر اکران آنلاین، فیلم خروج در پارکینگ برج میلاد تهران برای سرنشینان خودروها نیز اکران شد و البته هنوز رقم دقیق فروش این فیلم در سینماماشین اعلام نشده است. «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد و با مشارکت موسسه فرهنگی اوج تولید شده است که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد. این فیلم داستان گروهی از کشاورزان روستایی را روایت می‌کند که برای پیگیری حقوق خود به قصد دیدار با رئیس‌جمهور روانه تهران می‌شوند. فرامرز قریبیان، پانته‌آ پناهی‌ها، جهانگیر الماسی، سام قریبیان، کامبیز دیرباز و... از جمله بازیگرانی هستند که دراین فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. «طلا» نیز آخرین ساخته پرویز شهبازی به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به نمایش درآمد. فیلم قصه چند جوان است که قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند، در این میان پدر یکی از آنها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، مهرداد صدیقیان، احترام برومند و... بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

 نقدهای مخالفان اکران آنلاین

از همان روزهای نخست که زمزمه‌های اکران آنلاین شکل گرفت، بسیاری از سینماگران این شیوه اکران را مناسب فیلم‌های سینمایی ندانستند. این اختلاف‌نظر پیش از این نیز در بازارهای بزرگ سینمای جهان وجود داشت. شرکت‌های بزرگ تلویزیونی جهان از جمله نتفلیکس، مدعی بودند که گسترش بازار سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و بسیاری از مخاطبان ترجیح می‌دهند که فیلم‌های سینمایی را در خانه‌هایشان تماشا کنند. اما در مقابل بسیاری از فیلمسازان عقیده داشتند که تماشای فیلم سینمایی جز بر پرده‌های بزرگ سینما و در کنار دیگر تماشاچیان فیلم جذابیتی ندارد. در این میان برخی از فیلمسازان بزرگ جهان به نتفلیکس پیوستند و بازار جهانی اکران تلویزیونی فیلم‌های سینمایی وارد فاز تازه‌ای شد.

در ایران نیز این اختلاف‌نظر وجود دارد و فیلمسازان عمدتا دوست دارند فیلم‌هایشان بر پرده‌های بزرگ نمایش داده شود، اما بیشتر تهیه‌کنندگان فیلم‌های کم‌هزینه دوست دارند با اکران آنلاین زودتر به بازگشت حداقلی سرمایه‌های‌شان برسند.برزو نیک‌نژاد کارگردان ایرانی با بیان اینکه ممکن است گروه‌های تولید فیلم، مجبور به ساخت فیلم‌هایی صرفا برای نمایش آنلاین شوند، می‌گوید: به‌طور کلی به نظرم سینما یک نوستالژی است و خودم دوست دارم فیلم را روی پرده سینما ببینم. من ۹۰ درصد فیلم‌هایی را که در ایران ساخته می‌شود روی پرده نقره‌ای می‌بینم چون دوست ندارم یک فیلم سینمایی را در قاب تلویزیون ببینم، چه رسد در قاب‌های کوچک‌تری مثل تبلت و موبایل! ترجیحم این است که همه فیلم‌های سینمایی را روی پرده سینما ببینم. بر همین اساس هم فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «طلا» ساخته پرویز شهبازی را که در جشنواره دیده بودم دوست نداشتم آنها را به این شکل ببینم و ندیدم چون ساختار و فرم یک فیلم، ما را معطوف به پرده سینما می‌کند. البته این عقیده من است و شاید من به روز نشده‌ام. وی افزود: نمایش آنلاین به فراخور مشکلی به نام کرونا پیش آمد. در جهان هم هرچند چنین نمایش‌هایی وجود دارد اما همچنان فیلم‌ها برای سینما ساخته می‌شود. بنابراین امیدوارم این مشکل حل شود. ما هم متوجهیم که برقراری اجتماع در این شرایط برای سلامتی مردم خطر دارد، ولی ما از «لذت تماشای فیلم» صحبت می‌کنیم و به نظرم این موضوع با پرده سینما حاصل می‌شود. البته سینماگرانی که به‌خاطر شرایط اخیر حاضر به اکران فیلمشان به این صورت شده‌اند، تحسین می‌کنم اما نظر شخصی‌ام این است که اجتماع سینما، احوال خوش آن و این و جمع شدن افراد دور هم برای تماشای یک فیلم، زیبایی خاص خود را دارد.