عبور هنرمندان از خط دفاعی کرونا

هنرهای تجسمی

هم‌اکنون بیش از ۲۰ گالری به‌صورت مجازی پذیرای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند که برخی از آنها به‌دلیل مقارن بودن با ماه مبارک رمضان آثاری متناسب با این ایام ارائه داده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه مجازی «چهل آینه» اشاره کرد. در این نمایشگاه مجازی منتخب آثار قرآن‌نگاری با موضوع خوشنویسی و تذهیب سوره‌های قرآن کریم از گنجینه موزه ملک برپاست. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا پایان ماه مبارک رمضان به نشانی صفحه اینستاگرام golestan.farhangsara فرهنگ‌سرای گلستان مراجعه کنند. گالری‌های آتبین با آثار هنرمندان جوان، گالری اُ با مجموعه‌ جدید آثار حمیدرضا امامی، گالری ایوان با عنوان «درد مشترک» با موضوع سپاس و قدردانی از کادر درمانی در طول شیوع بیماری کرونا، گالری دنا با حراج آثار بزرگان عرصه تجسمی چون هانیبال الخاص، فرشید پارسی‌کیا، حمید جانی‌پور و گالری گلستان با نمایشگاه مجازی ‌نقاشی و دیگر عرصه‌های تجسمی از جمله گالری‌هایی هستند که در فضای مجازی به ارائه آثار مشغولند. گالری‌های ایرانشهر، امکان، باوان، ثالث، چوم، زرنا، سرادی‌پور، سهراب، شیرین، لاله، ماه، مژده، موزه رضا عباسی، ویستا، والی، هما و سایت هنرآگه از دیگر مراکزی هستند که علاقه‌مندان به آثار نقاشی و دیگر زمینه‌های تجسمی می‌توانند از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از آنها بهره‌مند شوند.‌

نمایش

نمایش-فیلم که پیش از این چندان اقبالی از آن از سوی هنردوستان وجود نداشت با بسته شدن تماشاخانه‌ها در ماه‌های اخیر، به ژانری محبوب بدل شده است. اگر چه تماشای نمایش از راه دور هیچ‌گاه جای حضور در سالن‌ها و مواجهه چهره به چهره با بازیگران را نمی‌گیرد اما در دوران قرنطینه یکی از بهترین گزینه‌ها برای جایگزینی نمایش زنده به‌شمار می‌رود. هم‌اکنون بیش از ۲۰ نمایش را از این طریق می‌توان دید که «به‌خاطر یک مشت روبل» نوشته نیل سایمون بر پایه داستان‌های «آنتوان چخوف» با ترجمه شهرام و کارگردانی محمدحسن معجونی، «مردی برای تمام فصول» نوشته رابرت بولت به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا و با بازی رضا کیانیان، «اسم» اثر ماتیا دولاپورت و الکساندر دولاپتولیر با ترجمه شهلا حائری به کارگردانی لیلی رشیدی و «خدای کشتار» نوشته یاسمینا رضا با ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و بازی سیما تیرانداز، اشکان خطیبی و لادن مستوفی از جمله این آثار است. نمایش- فیلم‌های جنایت و مکافات، تونل، سنگ‌ها در جیب‌هایش، اتاق ورونیکا، p۲، بالاخره این زندگی مال کیه؟ آرنیک و تور کهنه، شرقی غمگین، خشکسالی و دروغ، پچپچه‌های پشت خط نبرد و هم‌هوایی از دیگر نمایش‌هایی است که علاقه‌مندان می‌توانند آنها را از طریق سایت تیوال تماشا کنند.

موسیقی

هنرمندان عرصه موسیقی با اجراهای خانگی و کنسرت‌های بدون تماشاچی از پیشگامان شکستن سد انزوا در ماه‌های اخیر بوده‌اند. اکنون اخبار خوبی از ادامه کنسرت‌ها و همچنین همکاری هنرمندان با موسیقیدان‌های خارجی به گوش می‌رسد که می‌تواند گامی جدید و امیدبخش تلقی شود. از مهم‌ترین رویدادها در این زمینه می‌توان به اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران با اجرای ۱۴۸ نوازنده از نقاط مختلف جهان اشاره کرد. این اجرای خانگی به رهبری بردیا کیارس بعد از ایام شهادت امیرمومنان(ع) از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

گروه کر شهر تهران به رهبری مهدی قاسمی نیز به تازگی یکی از قطعات جان میلفورد راتر (موسیقی‌دان و آهنگساز بریتانیایی) را اجرا کرده‌اند که این دومین اجرای گروه کر تهران در دوران بحران بیماری کرونا محسوب می‌شود. برای اجرای این قطعه، برخی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی، دانشگاه هنر و همچنین نوازندگانی در خارج از ایران همکاری داشته‌اند. هچنین گروه «یارآوا» قرار است در روزهای آینده با حضور هنرمندان ایرانی داخل و خارج کشور و با همراهی نوازندگان و موسیقی‌دانان خارجی برای شاهرخ خواجه نوری (آهنگساز و نوازنده پیشکسوت معاصر) به مناسبت زادروزش بزرگداشتی برگزار کنند که زمان دقیقا آن به زودی اعلام خواهد شد.