پیش‌بینی‌های کرونایی در جهان سینما

وارنر برادرز،‌ استودیوی سازنده این فیلم، می‌گوید که در ماه دسامبر گذشته، یعنی هنگامی که نخستین خبرها درباره کشف ویروس کرونا در چین به گوش می‌رسید، این فیلم در رتبه دویست و هفتادمین عنوان محبوب در کاتالوگ محصولات این استودیو بود اما با گذشت سه ماه محبوبیتش فقط از هشت فیلم هری‌پاتر کمتر است. این استقبال به فیلم‌های غربی محدود نمی‌شود حتی فیلمی مربوط به دوران شوروی سابق در مورد زندگی ابوعلی سینا پزشک، فیلسوف و دانشمند ایرانی نیز در بحبوحه بحران کرونا مورد توجه قرار گرفته است. دلیل این استقبال مشابهت‌های داستان این فیلم با ویروس رایج این روزها و مواجهه این دانشمند با بیماری‌ای است که از راه هوا و از طریق شخص به شخص منتقل می‌شود.

شاید در نگاه نخست تماشای فیلم‌هایی با مضمون گسترش ویروس‌های همه‌گیر، هراس‌آفرین و موجب زیاد شدن وحشت عمومی تلقی شود اما با توجه به جنبه‌های هشداردهنده و همچنین پایان‌های امیدبخش‌شان می‌توان در روزهای قرنطینه خانگی بسیاری از آنها را به دیگران پیشنهاد داد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برخی از این فیلم‌ها که اغلب آنها به فارسی دوبله شده و در فضای مجازی در دسترس است.

شیوع: فیلم «شیوع» (Contagion) در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی استیون سودربرگ ساخته شده است. داستان این فیلم درباره زنی است که بعد از سفر به هنگ‌کنگ و بازگشت به کشورش با ویروسی که علائمش شبیه آنفلوآنزاست، فوت می‌کند. کمی بعد این ویروس کل جهان را درگیر خود کرده و مشخص می‌شود این ویروس از خفاش به انسان منتقل شده است.

نکته جالب اینکه برای ساخت این فیلم از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و همچنین برخی متخصصان پزشکی مانند «دبلیو یان لیپکین» و «لارنس لری بریلیانت» کمک گرفته شده است.

حتی در بخشی از فیلم، ایران نیز در شرایطی به تصویر کشیده می‌شود که درگیر این ویروس شده است. گوینت پالترو، مت دیمون، کیت وینسلت و ماریون کوتیار بازیگران اصلی این فیلم هستند.

از عوامل استقبال مجدد از این فیلم در ماه‌های گذشته شباهت داستان آن با ماجراهای واقعی این روزهاست؛ زیرا در دنیای واقعی نیز کارشناسان عقیده دارند که نقطه آغاز شیوع ویروس کرونای جدید، انتقال آن از حیوان به انسان در ماه دسامبر گذشته در شهر ووهان بوده است. حتی گمان می‌رود که ناقل اصلی ویروس کرونا خفاش بوده باشد، عین اتفاقی که در جریان همه‌گیری بیماری سارس بین سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ افتاد. این ویروس احتمالا با وساطت حیوان دیگری به انسان منتقل شده است.

 ابتلای «لیپکن» مشاور پزشکی این فیلم به کرونا از دیگر موضوعاتی بود که موجب شد نام این فیلم بیشتر سر زبان‌ها بیفتد.

گسترش (شیوع): فیلم «گسترش» (شیوع) (Outbreak) به کارگردانی ولفگانگ پترسون در سال ۱۹۹۵ ساخته شد. این فیلم گسترش یک بیماری مرگبار را در یک اردوگاه سربازان آمریکایی در آفریقا روایت می‌کند. بیماری سپس به کالیفرنیا سرایت کرده و به تدریج در کل آمریکا گسترش پیدا می‌کند. داستین هافمن، کوین اسپیسی و مورگان فریمن بازیگران اصلی این فیلم هستند.

قطار بوسان: «قطار بوسان» ساخته سال ۲۰۱۶ در کره‌جنوبی و به کارگردانی «یانگ سنگ هو» است. فیلم درباره یک ویروس مرگبار در کره‌جنوبی است که حتی پس از همه‌گیری، مسوولان رضایت به تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی نمی‌دهند. در ادامه ویروس در همه مکان‌های عمومی مانند قطار گسترش پیدا کرده و انسان‌ها را تبدیل به زامبی می‌کند. در این میان تعدادی از مسافران قطار سئول به بوسان برای زنده ماندن از دست زامبی‌ها و ویروس تلاش می‌کنند.

۱۲ میمون: «۱۲ میمون» در سال ۱۹۹۵ به کارگردانی «تری گیلیام» در آمریکا ساخته شده است. داستان فیلم درباره نقش یک ویروس مرگبار است که سال‌ها با انسان می‌ماند. در سال ۱۹۹۶ جهان به مکانی ناامن برای زندگی بشر تبدیل شده، به‌طوری‌که بیش از ۵ میلیارد نفر بر اثر یک ویروس کشنده از بین می‌روند. یک درصد باقی‌مانده از انسان‌ها نیز مجبورند برای در امان ماندن از مرگ، در زیر زمین زندگی کنند.

محموله: «محموله» در سال ۲۰۱۸ به کارگردانی بن‌هولینگ در استرالیا ساخته شده است. محموله داستان مردی است که همسرش بر اثر ابتلا به یک ویروس ناشناخته فوت می‌کند. مرد تلاش می‌کند در این فضا از کودکش محافظت کند. مارتین فریمن و سوزی پورتر بازیگران اصلی این فیلم هستند.

من افسانه‌ام: فیلم «من افسانه‌ام» به کارگردانی فرانسیس لارنس در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است. داستان فیلم در سال ۲۰۰۹ می‌گذرد. یک ویروس سرخک که مهندسی ژنتیک شده و به‌منظور درمان سرطان کشف شده، تبدیل به ویروسی کشنده می‌شود. ویروس ۹۰ درصد مردمان جهان را می‌کشد.

بخشی از جمعیت باقی‌مانده جهان نیز تبدیل به موجودات جهش‌یافته‌ای شبیه زامبی‌ها می‌شوند.