به گزارش خبرگزاری مهر، این کارگردان در برنامه «شب صحبت» که با موضوع نقد و بررسی سریال «پایتخت ۶» روی آنتن شبکه یک رفت، توضیح داد: در این موضوع زاویه و دریچه‌ای که باز می‌کنیم باید شوخی و خنده باشد. اگر از دریچه شوخی نگاه کنیم سوءتفاهم هم پیش نمی‌آید. بارها این مسائل اتفاق افتاده است؛ مثلا در فصل اول و در برخی سکانس‌ها از تم جیمز باند استفاده کرده بودیم و این به معنای این نبود که می‌خواهیم ادای دین کنیم به جیمز باند!

مقدم افزود: در «پایتخت ۵» هم که با حمایت سازمان اوج و در ترکیه ساخته شد تم موسیقی ابراهیم تاتلیس را پخش کردیم و باز هم به معنای طرفداری از او نبود. یا در فصل دوم که بحث گنبد و گلدسته در داستان محور بود در بخش‌هایی از موسیقی از تم یک خواننده قبل انقلابی استفاده کردیم و این به این معنا نیست که «پایتخت» هوادار آن فضاست. در «پایتخت‌۳» ما برای سکانس‌های کشتی نقی و تمریناتش از برخی سکانس‌های فیلم‌های راکی استفاده کردیم و این به این معنا نیست که طرفدار سیلوستر استالونه هستیم! همه اینها را باید از زاویه شوخی ببینیم. این کارگردان اضافه کرد: در کمدی همان‌گونه که با سیاست شوخی می‌شود با فرهنگ قدیم و دیگر موارد هم شوخی می‌شود.

مقدم درباره سکانس پرحاشیه این مجموعه گفت: آنچه در این سکانس شاهدیم غیرقانونی نیست، چون زن و شوهری که عقد کرده‌اند با موتور به ماه عسل می‌روند و این در داستان هم اعلام شده است. غیرشرعی هم نیست و حتی یک کیف بین‌شان قرار دادیم که مشکلی نباشد. حتی کار غیر‌عرف هم انجام نمی‌دهند. خطوط قرمز ما هم همواره قانون، شرع و عرف است و این سکانس خلاف هیچ‌یک از این سه معیار نیست.

سیروس مقدم در واکنش به حجم واکنش‌های انتقادی نسبت به این سکانس با اشاره تلویحی به موضع منتشرشده به نقل از رئیس سازمان صداوسیما در رسانه‌ها بیان کرد: ما فکر می‌کردیم برای سریالی که این‌قدر طرفدار دارد از طرف سازمان تقدیر می‌شویم و نمی‌دانستیم قرار است توبیخ شویم؛ واقعا همه بچه‌ها شوکه شدند!