شکار خرس به دست کارگردان ایرانی

فیلمنامه  ۱۵۰ دقیقه‌ای «شیطان وجود ندارد» که در بخش مسابقه برلیناله با ۱۷ اثر سینمایی دیگر رقابت کرد از خود رسول‌اف است و  چهار داستان درباره قدرت اخلاقی و چهار شخصیت را روایت می‌کند که در معرض یک انتخاب غیرقابل‌تصور، اما ساده قرار می‌گیرند؛ انتخابی که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر یکدیگر، روابط و کلیت زندگی آنها اثر می‌گذارد. احسان میرحسینی، شقایق شوریان، کاوه آهنگر، علیرضا زارع‌پرست و سالار خمسه از بازیگران این فیلم هستند. امتیاز پخش و فروش جهانی این فیلم را شرکت فیلمز بوتیک (Films Boutique) در اختیار دارد که دفترش در برلین قرار دارد.سینمای ایران به‌جز «شیطان وجود ندارد» دو فیلم بلند دیگر نیز در برلیناله ۲۰۲۰ داشت؛ «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی که در بخش مسابقه نسل ۱۴plus حضور داشت و «نامو» (بیگانه) نخستین تجربه کارگردانی نادر ساعی‌ور که در بخش جنبی فُروم روی پرده رفت. همچنین دو فیلم کوتاه ایرانی نیز برای رقابت در بخش نسل انتخاب شدند؛ «اسب سفید بالدار» به کارگردانی مهیار ماندگار در بخش نسل ۱۴plus و «بادبادک‌ها» ساخته سیدپیام حسینی در بخش نسل Kplus که هر دو فیلم در بخش‌های خود جایزه گرفتند. عباس امینی کارگردان فیلم «هندی و هرمز» که در شصت و هشتمین جشنواره برلین در بخش پانوراما نمایش داده شده بود، یکی از داوران بخش ۱۴plus بود.

 برندگان برلیناله

جایزه بزرگ هیات داوران: جایزه بزرگ هیات داوران این دوره از جشنواره برلین به فیلمی از یک کارگردان زن رسید. «هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه» به کارگردانی الایزا هیتمن کارگردان ۴۱ ساله آمریکایی این جایزه را از آن خود کرد. این فیلم با بازی سیدنی فلنیگن و تالیا رایدر با الهام از یک داستان واقعی تراژیک ساخته شده است. «هرگز، به‌ندرت، گاهی اوقات، همیشه» درباره دو دختر نوجوان، اوتمن (با بازی فلنیگن)، ۱۷ ساله و دختر عمویش اسکایلر (رایدر) در ناحیه‌ای روستایی در پنسیلوانیا است که در جست‌وجوی کمک پزشکی به نیویورک سفر می‌کنند.خرس نقره‌ای: خرس نقره‌ای این دوره از جشنواره نیز به هونگ سانگ‌سو کارگردان کره‌ای برای ساختن «زنی که فرار کرد» رسید. این بیست و چهارمین فیلم بلند داستانی سانگ‌سو و هفتمین فیلم او با بازی کیم مین-هی، منبع الهام و شریک زندگی‌اش است. «زنی که فرار کرد» ماجرای زنی متاهل به نام گامهی (با بازی مین-هی) را به تصویر می‌کشد که همسرش در یک سفر کاری است. او ابتدا به دیدن دو دوست قدیمی می‌رود که بعد از ازدواج ارتباطش با آنها قطع شده بود و بعد به‌طور تصادفی در یک سینما آشنایی قدیمی را می‌بیند که برایش باعث خوشحالی است...

بازیگر زن: جایزه بهترین بازیگر زن در این دوره نیز به پائولا بیر برای تریلر معمایی «اوندینه» به کارگردانی کریستیان پتزولد سینماگر آلمانی اعطا شد. او در این فیلم نقش اوندینه یک تاریخ‌دان و راهنمای موزه را بازی می‌کند که وقتی دوستش او را به خاطر زنی دیگر ترک می‌کند، اسیر اسطوره اوندینه الهه دریایی می‌شود.بازیگر مرد: در این دوره الیو جرمانو برای کار خود در فیلم «پنهان‌شده» به کارگردانی جورجو دیریتی سینماگر ایتالیایی جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت. او در این فیلم نقش آنتونیو «تونی» لیگابوئه نقاش خودآموخته و گوشه‌گیر ایتالیایی را بازی کرده است.بهترین فیلمنامه: جایزه بهترین فیلمنامه به برادران دوقلوی ایتالیایی، دامیانو دینوچنتزو و فابیو دینوچنتزو برای «قصه‌های بد» به کارگردانی خودشان رسید. برادران دینوچنتزو فیلمنامه «قصه‌های بد» را در ۱۹ سالگی نوشتند. فیلم جدید آنها یک داستان پریان تاریک درباره اجتماعی کوچک از خانواده‌هایی است که با بچه‌های خود در حومه جنوبی رم زندگی می‌کنند.جایزه ویژه: بنوا دلپین و گوستاو کرورن فیلمسازان فرانسوی برای «سابقه را پاک کن» جایزه ویژه هفتادمین برلیناله را دریافت کردند. این فیلم ماجرای سه قربانی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرند با شرکت‌های بزرگ فناوری مبارزه کنند.جایزه یک عمر دستاورد: هلن میرن، بازیگر کهنه‌کار بریتانیایی امسال در برلیناله جایزه خرس طلای افتخاری یک عمر دستاورد را دریافت کرد. بازیگر ۷۴ ساله که برای بازی در نقش الیزابت دوم ملکه بریتانیا در «ملکه» برنده اسکار بهترین بازیگر زن شد، همچنین در جشنواره برلین ۲۰۲۰ موضوع یک بخش یادبود شد که با نمایش تعدادی از معروف‌ترین فیلم‌های او ازجمله «ملکه»، «آشپز، دزد، همسرش و عاشق او» و «ایستگاه آخر» همراه بود.