نود و دومین مراسم اسکار برگزار شد و فیلم «انگل» ساخته «بونگ جون هو» کارگردان کره‌ای جایزه اصلی بهترین فیلم سینمایی را از آن خود کرد؛ اتفاقی که اگر چه با توجه به جوایز معتبر دیگری که پیش از این به دست آورده بود چندان دور از انتظار نبود، اما این اتفاق رکوردی جدید در تاریخ برگزاری اسکار محسوب می‌شود زیرا اولین فیلم غیرانگلیسی‌زبانی است که تاکنون توانسته جایزه اصلی بهترین فیلم جوایز سینمایی اسکار را کسب کند. این فیلم همچنین در این دوره  توانست جوایز بهترین کارگردانی، فیلم بین‌المللی و فیلمنامه اصلی را به خانه ببرد. انتخاب «انگل» به عنوان برنده شاخه بهترین فیلم اسکار از افزایش تنوع در میان اعضای آکادمی حکایت دارد که پس از چند سال اعتراض به برگزاری اسکار سفید روی داده است و ظاهرا هالیوود سرانجام در تلاش است که وابستگی خود را به داستان‌های روایت شده از سوی سینماگران سفیدپوست کاهش دهد. در طول تاریخ ۹۱ ساله برگزاری جوایز اسکار تنها ۱۲ فیلم غیرانگلیسی توانسته‌ بودند به جمع نامزدهای نهایی شاخه بهترین فیلم راه یابند اما هیچ‌یک موفق به کسب جایزه نشده‌ بودند. «انگل» پیش از این از سوی گلدن‌گلوب و بفتا به عنوان بهترین فیلم خارجی سال معرفی شده بود و همچنین اولین فیلم آسیایی نام گرفت که موفق به کسب جایزه بهترین تیم بازیگری از انجمن بازیگران آمریکا می‌شود. این فیلم هفتمین ساخته بلند «بونگ جون هو» و روایتگر داستان خانواده چهار نفره «کیم» از طبقه کارگر جامعه است که یک به یک به درون خانواده بسیار ثروتمند «پارک» نفوذ می‌کنند.

 غافلگیری‌ها

گذشته از رکورد فیلم انگل، نود و دومین دوره مراسم اسکار، رکورد دیگری هم داشت که البته آن را در شمار اتفاقات منفی باید به حساب آورد و آن کاهش تعداد بینندگان این مراسم بود. در حالی که این برنامه یکشنبه شب (دوشنبه به وقت ایران) برای دومین سال متوالی بدون مجری برگزار شد و انتظار می‌رفت آمار کمی از سال پیش بیشتر شود، پایین‌ترین رقم تاریخ را از نظر بینندگان تلویزیونی برای خود ثبت کرد. آمار بینندگان در سال ۲۰۱۸ با ۵/ ۲۶ میلیون بیننده در پایین‌ترین حد خود قرار داشت و مراسم امسال باز هم تعداد بینندگان کمتر شد و ۶/ ۲۳ میلیون مخاطب در آمریکا این مراسم را تماشا کردند. این به معنی کاهشی ۲۰ درصدی و کاهش ۶ میلیون نفری تماشاگران مراسم به نسبت سال پیش است.از شگفتی‌های دیگر این دوره می‌توان به ناکامی فیلم جدید اسکورسیزی اشاره کرد تا آنجا که می‌توان گفت «مرد ایرلندی»‌ بزرگترین ناکام این دوره از جوایز اسکار بود. این فیلم همچون «۱۹۱۷» با نامزدی در ۱۰ شاخه پس از «جوکر» در جایگاه دوم فیلم‌هایی با بیشترین نامزدی در این دوره از جوایز اسکار قرار گرفته بود؛ اما درحالی‌که «‌۱۹۱۷» و «جوکر» ‌برخی از بزرگ‌ترین جوایز را به خود اختصاص دادند، «مرد ایرلندی» دست خالی این مراسم را ترک کرد.

 یادها و نظرها

طعنه «برد پیت» بازیگر مطرح به شیوه استیضاح ترامپ از دیگر موضوعاتی بود که در مراسم اسکار امسال نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد؛ به ویژه اینکه معلوم شد او از دوستانش برای نوشتن این متن‌ جالب بهره گرفته است که از جمله آنها می‌توان به دیوید فینچر اشاره کرد. پیت که برای بازی در «روزی روزگاری در هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو برنده بخش بهترین بازیگر نقش مکمل شده بود در سخنرانی دریافت جایزه‌اش گفت: «به من گفته‌اند ۴۵ ثانیه فرصت دارم صحبت کنم، که ۴۵ ثانیه بیشتر از مدتی است که مجلس سنا این هفته به جان بولتون وقت داد. به این فکر می‌کنم که شاید کوئنتین در نهایت فیلمی درباره این موضوع بسازد، آنهایی که به بلوغ رسیده‌اند بهترین کارها را می‌کنند.» در این سخنان او به استیضاح دونالد ترامپ و عملکرد سنای آمریکا که مانع شهادت دادن جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید شد، اشاره کرد. وی همچنین به کارگردان فیلم ادای احترام کرد و گفت: «تارانتینو، تو اصل هستی، تک هستی. صنعت فیلم بدون تو جایی خشک‌تر می‌بود.»

درگذشت چند چهره مشهور در ماه‌های اخیر موجب شد که بخشی از مراسم اسکار امسال به یاد این تازه درگذشتگان اختصاص یابد که از آن جمله به «کوبی برایانت» بسکتبالیست مشهور آمریکایی و «کرک داگلاس» بازیگر اسطوره‌ای سینما می‌توان اشاره کرد. «کوبی برایانت» بسکتبالیست مشهور آمریکایی که دریافت یک جایزه اسکار  برای بهترین انیمیشن کوتاه را در کارنامه داشت، چندی پیش طی حادثه سقوط هواپیما جان خود را از دست داد.

p21-01
اینفوگرافى از مهر